Citaat van Daan op 20. Sep 2010 om 00:43:Zal morgen ff een fotootje van mn achterkant maken
da's ook een fijne hobby maar wat heeft dat met die schokbreker te maken..?
Citaat van Daan op 20. Sep 2010 om 00:43:Dus het onderste scharnierpunt van de schokbreker moet een stuk lager liggen dan het scharnierpunt van de linkarm aan het frame.
yep.. linkarm moet zo rechtop mogelijk (wel ietsje speling aanhouden) als de achterbrug volledig is uitgeveerd/onbelast..
maar eerst zou ik toch ook effe bekijken welke stand de achterbrug (in max. uitgeveerde positie) moet krijgen.. zodra je dat weet, kun je in die positie de linkarm dus -bijna- max. rechtop zetten en het punt op het frame bepalen waar de linkarm aan vast moet komen..
wat die stand van de achterbrug moet worden ligt aan meerdere zaken:
- gewenste zithoogte..
- hoe hoger de achterkant hoe meer bodemspeling en hoe steiler de voorvork (met een modernere voorvork kan bodemspeling erg welkom zijn aangezien die vorken vaak een stuk korter zijn.. verder komt zo'n voorvork uit een frame met een steilere balhoofdshoek dan die van de kat.. de "sprong" in de kroonplaten is daarop afgestemd, dus zet je zo'n vork vlakker dan wordt het stuurgedrag een stuk luier dan met de oude voorvork..)
- slepen van de ketting over scharnierpunt achterbrug (hoe hoger de achterkant, hoe steiler de achterbrug en hoe meer de ketting zal aanlopen.. tot op zekere hoogte gaat dit goed maar in belaste toestand is een enigzins rechte lijn van de ketting van voorste- naar achterste kettingwiel wel aan te bevelen.. ook beter voor de levensduur van de ketting enz..)