right.. na een jaartje rondcrossen op m'n verbouwde EFE nadert nu (voor de mooiweerrijders
) weer het "sleutelseizoen".. wgs ontslag zal ik er dit keer sowiso lekker de tijd voor hebben..
vanwege de haast bij het opbouwen van de EFE is destijds alleen aandacht besteed aan het rijwielgedeelte en in iets mindere mate aan het plaatwerk e.d... nu is er dus tijd om het motorblok eens verder onder de loep te nemen..
zo zijn er enkele puntjes die met name aandacht behoeven zoals:
- stroef schakelen (kromme schakelvork?)
- olieverbruik (versleten zuiger(veren)?)
- "backfiring" (wrs te lage compressie cyl. #2)
- oliezweetplek op carter (naast RH krukaskeerring)
omdat het blok wrs toch vrij ver uitelkaar zal moeten is het meteen een mooi excuus om wat grotere zuigers te monteren..
nu had ik van m'n *kuch* GSX-project nog steeds een setje 1427cc zuigers en bigblock staan maar ga voor de EFE toch ietsje bescheidener te werk.. de koeling schijnt nl. nogal matig te zijn bij zo'n big block en heb dus inmiddels al een EFE cylinderblok met grotere cylinderbussen van ebay kunnen bemachtigen.. hierbij is er dus nog wel een koelende luchtstroom tussen de cylinders door mogelijk..
een bijpassende set MTC-zuigers heb ik ook goedkoop kunnen vinden maar moet nog even aangepast worden om de compressie wat lager te maken (is nu 1:14 ofzo..)
om e.e.a. te koelen zal er wrs een vrij grote oliekoeler nodig zijn.. heb er nu 1 die ik eigenlijk niet groot genoeg vind dus moet nog effe verder op zoek..
verder ga ik de Web nokkenassen van m'n GSX-project gebruiken en zal ik de cylinderkop eens gaan opknappen (standaard kleppen blijven)..
w.b. carbs ben ik nu al een maandje ofzo aan het rommelen geweest met m'n oude set RS36s en heb de BST38s voorlopig eraf gehaald wgs versleten gasbuizen (duuur!) en sowiso vind ik vlakschuivers prettiger rijden.. dit setje RS heeft echter nogal wat aandacht nodig (gehad).. zo zijn b.v. de pilotscrews aangepast omdat er bij 2 carbs de uiteinden in de doorlaten waren afgebroken..
verder trekken ze erg veel "valse lucht" door versleten gasschuiven (ratelen erg hard) en ontbrekende seals op de "crank"/doorgaande as..
op dit moment ben ik echter nogal afgeleid door een zij-projectje dat ik al een hele tijd van plan was.. hier wat foto's..