Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In.
Ga naar KatanaClub.NL
19. Sep 2011 om 13:17


Pagina's: 1
1100cc aanduwen is best zwaar... (Gelezen 243 maal)
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
1100cc aanduwen is best zwaar...
16. Jul 2010 om 15:02
 
Ik denk dat ik de spanningsregelaar of de dynamo kapot heb want mijn ik had de spanning gemeten op de accu als de motor liep (verhoogd stationair en met lampen aan) en hij bleef 12 volt aangeven.
Ik kreeg met mijn huis tuin en keuken multimeter geen weerstandswaardes op de spanningsregelaar
en ik had nog even op de dynamo gemeten en ik meet c.a 20~V
Ik ga dat van het weekend nog een keertje voor de zekerheid meten, maar ik vroeg me af of iemand nog een goeie tip heeft, en ook waar ik eventueel een goede dynamo en spanningsregelaar kan vinden.
of iemand heeft nog iets liggen..... Knipoog
 
bedankt alvast Cool
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
MCBKat
Wakizashi
****


B.S.M.F

Berichten: 320
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #1 - 16. Jul 2010 om 17:29
 
20V wisselspanning van de dynamo is iets te weinig Huh
Effe op ebay kijken, wel opletten dat je de goede bestelt.
Naar boven
 
 

Kat 1100, 750SE, T350, RM465, GS1000, 750ET,1100ET,DR600
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #2 - 16. Jul 2010 om 17:49
 
Citaat:
1100cc aanduwen is best zwaar...

 
no shit..!  Grijns
 
Citaat van Peterrr op 16. Jul 2010 om 15:02:
..maar ik vroeg me af of iemand nog een goeie tip heeft, en ook waar ik eventueel een goede dynamo en spanningsregelaar kan vinden.
of iemand heeft nog iets liggen.....

 
heb wel wat liggen maar hoop dat zelf ooit weer in m'n GSX-je te kunnen gebruiken.. bovendien is het handig even goed te controleren of je blok geen standaard GSX is.. de stator is nl. verschillend w.b.  Kat vs. "gewone GSX"..
de wisselspanning van de stator zou trws minimaal 80V bij 5.000tpm moeten zijn..  lippen verzegeld
maar wellicht is het handig voor 5 euro eerst een iets betere multimeter van de Gammel of de Plaxsels te halen..
 
het vervelende van het GSX-oplaadcircuit is dat het vaak een hele rits aan onderdelen (stator, sp.richter, accu) in z'n ondergang meeneemt..  Droevig
 
weinig tips verder alleen voor de zekerheid effe checken of contacten op de accupolen wel goed vast zitten..  Rollende Ogen
 
als de 2e check duidelijk maakt dat er idd spullen vangen moeten worden zou ik voor een spanningsregelaar uitkijken naar een gebruikte H*nda spanningsregelaar.. (heb ergens een notitie met type's etc maar had op m'n kat een sp.rglr van een CX500 -Shindengen SH232-12- en die werkte en paste perfect)
voor de stator kun je zoeken op ebay of 'm laten herwikkelen (niet zo verschrikkelijk duur geloof ik?)
uiteraard zijn nieuwe Electrex spullen de meest zekere keus maar ook de duurste..
 
oh.. w.b. een nieuwe accu kan ik een YB14-A2 van Westco bijzonder aanraden (AGM accu, is opvolger van "gel" accu, onnderhoudsvrij, zeer lage zelfontlading) ..kreeg trws wel de B2 geleverd met accupolen in spiegelbeeld.. maar daar viel wel een mouw aan te passen..
Naar boven
 
« Laatste Wijziging: 19. Jul 2010 om 03:20 door arnout »  

. : . .
WWW   IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #3 - 16. Jul 2010 om 19:14
 
Citaat:
of 'm laten herwikkelen (niet zo verschrikkelijk duur geloof ik?)

Ben ik voor m'n eigen stator ook aan het bekijken geweest maar dat zat toch nog tussen de 100 en 140 euro. Schokkend
Voor ik een goede gebruikte vond, ben ik door de dynamomateriedeskundige verwezen naar Carmo.
Misschien heb je hier wat aan:  
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=492_18_23_1123_1160
En altijd handig:  http://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=492_18_23_1122_1134
Succes ermee in iedergeval
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #4 - 17. Jul 2010 om 02:14
 
Citaat van Rozzy Longhair op 16. Jul 2010 om 19:14:
..ben ik door de dynamomateriedeskundige verwezen naar Carmo.

 
of.. je kunt 'm gewoon zelf opnieuw wikkelen !  Cool
-> the statorpages -> stator rewind
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #5 - 17. Jul 2010 om 11:59
 
Opnieuw wikkelen,, hmm ik denk dat ik dat niet ga proberen haha, een auto/vrachtwagendynamo heb ik wel eens gereviseerd, maar nooit opnieuw gewikkeld
 
En dat ik eerst even moet kijken wat voor dynamo ik heb omdat die van de katana anders is dan de standaard GSX ivm met kleinere rotor die in de kat zit wist ik, maar kan ik inderdaad ff beter eerst zien en opmeten dan gelijk bestellen
Ik zal volgende week als ik weer thuis ben even een Fluke multimeter van mn werk meenemen voor een goede 2e diagnose Cool  
Wel vervelend van dat laadsysteem dat het de spanningsregelaar en accu in z'n ondergang meeneemt, duur grapje allemaal Schokkend
 
Ik ga maandag of dinsdag ff aan de slag, en dan horen jullie het Smilie
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #6 - 18. Jul 2010 om 22:57
 
Citaat van Rozzy Longhair op 16. Jul 2010 om 19:14:
Citaat:
of 'm laten herwikkelen (niet zo verschrikkelijk duur geloof ik?)

Ben ik voor m'n eigen stator ook aan het bekijken geweest maar dat zat toch nog tussen de 100 en 140 euro. Schokkend
Voor ik een goede gebruikte vond, ben ik door de dynamomateriedeskundige verwezen naar Carmo.
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=492_18_23_1123_1160
En altijd handig:  http://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=492_18_23_1122_1134
Succes ermee in iedergeval

 
Dit ziet er wel redelijk uit Arjen, voor die prijs
Alleen de bouwjaren van de motoren kloppen van geen kant haha
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #7 - 20. Jul 2010 om 00:19
 
Citaat:
Alleen de bouwjaren van de motoren kloppen van geen kant haha

Uuuuuuuh, nee dat dan weer niet.
Hopelijk is het spul dat ze verkopen wel goed.
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #8 - 20. Jul 2010 om 19:06
 
Zo, ik heb het nog ff met een professionele multimeter doorgemeten en de dynamo is aan flarden, geeft idd maar 20 a 30 volt wisselspanning.
Ik zal nu ff op die carmo.nl gaan kijken of hun de goede maat dynamo hebben, spanningsregelaar ook gelijk vervangen.
En ik denk dat de accu nog wel goed is dus die laat ik zitten.
 
 Cool
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #9 - 20. Jul 2010 om 21:25
 
Bummer  Boos
Die spanningsregelaar is al een Electrex btw ( toch nog ff tjekken op stuk voor je em weggooit)
 
Heb een paar keer iets online besteld bij Elektrex.uk.
De laatste keer kwam in het te kiezen land The Netherlands niet meer voor ( op aandringen van de nederlandse importeur waars.), hufters... huil
 
Any popup-progress ?  Knipoog
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #10 - 20. Jul 2010 om 23:14
 
Citaat van Peterrr op 20. Jul 2010 om 19:06:

Zo, ik heb het nog ff met een professionele multimeter doorgemeten en de dynamo is aan flarden, geeft idd maar 20 a 30 volt wisselspanning.

 
euh.. wellicht overbodig maar, je hebt wel min. 5000 toeren gedraaid bij de meting? ..en de 3 draden los gehad van de sprglr?
verder is er meestal ook wel iets aan de stator te zien (zwartgeblakerd) dat buitengewoon opvalt.. ook gaan de 3 fasen niet allen tegelijkertijd om zeep.. dus waar de ene fase doorgebrand kan zijn (open circuit, dus oneindige weerstand) zijn meestal de 2 overige fasen nog in orde.. daardoor zou er bij de meetresultaten een redelijk groot verschil moeten zitten tussen de 3 fasen..
kortom.. slechts 10V verschil tussen de meetresultaten lijkt wat vreemd..   lippen verzegeld  
 
oh.. en w.b. electrex spngrglrs lijkt er idd een groot prijsverschil te zijn tussen de verschillende aanbieders..
en alhoewel ik op m'n EFE nu ook een Electrex heb (geleend van de GSX) was ik wrs anders op zoek geweest naar een 2e hands Shindengen (goedkoperder en extra draad waarmee 't ding uitgeschakeld kan worden en een langzaam leeglopende accu bij stilstand verhindert..)
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #11 - 23. Jul 2010 om 12:39
 
Ik heb de kat wel in de toeren gahad tijdens het meten, 4 a 5000 toeren zoals het boek zegt.
En ik heb eerlijk gezegt niet elke fase gehad, die fase die ik pakte was tussen de 20 en de 30 volt, en een ander die ik pakte was dat ook.
De afgerelde spanning op de accu was ook maar iets boven de accuspanning, dus hij laad een heel klein beetje, ik had ook de knipperlichten en dim-grootlicht aan om het even te belasten.
 
Maar die electrex spanningsregelaar, moet ik daar dezelfde waardes meten als de originele spanningsregelaar?
 
Citaat van Daan op 20. Jul 2010 om 21:25:

Any popup-progress ?  Knipoog

 
Nou Daan,, ik ben wel wat aan het brainstormen over wat ik er allemaal mee wil doen en ik was al begonnen met uit elkaar halen en bekijken wat er allemaal nog goed is en wat niet, maar ik heb je ook nog een mailtje gestuurd net over wanneer je tijd heb voor het aanpassen van die achtervork die ik ervoor heb Cool
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: 1100cc aanduwen is best zwaar...
Reageer #12 - 25. Jul 2010 om 01:46
 
Citaat van Peterrr op 23. Jul 2010 om 12:39:
Maar die electrex spanningsregelaar, moet ik daar dezelfde waardes meten als de originele spanningsregelaar?

 
euh.. bedoel je de laadspanning of de weerstandwaardes vlgs het schemaatje in de manual? in het laatste geval; in principe wel lijkt me zo (heb wel 'ns een Electrex nagemeten maar die was dus kapot gegeaan..  lippen verzegeld )
de exacte waarden zullen wrs afwijken maar het gelijkrichter-deel zal dezelfde meetresultaten geven w.b. open of gesloten circuit..
 
trws zijn vlgs mij 90% van de spanningsregelaars van japanse motorfietsen uit de jaren 80 (met dynamo op de krukas!) ongeveer 't zelfde.. allemaal moeten ze zo'n 14V leveren en de verschillen zitten alleen in de dynamo input die ze te verteren krijgen en de h.o.h. maat voor de montageboutjes.. oh, en sommigen hebben een extra draad om de unit uit/aan te schakelen..
vind een motor met een soortgelijke dynamo en de spanningsregelaar zal ook werken op de Katana..  Rollende Ogen
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Pagina's: 1