Citaat van Daan op 24. Feb 2011 om 23:51:Lijkt me eigelijk handiger om die bus er pas in te lassen als je zo'n beetje al het laswerk aan de rest klaar hebt ivm met kromtrekken.
kromtrekken gebeurt als er langere delen aan elkaar worden gelast met een doorgaande las.. (eenvoudige oplossing: ketting-las).. die bus er in lassen zou toch een vrij "lokale" aangelegenheid zijn dus niet al teveel kans op kromtrekken methinks..
maargoed, ik ga i.p.v. een bus nu een verdiept/verzonken draaipunt maken.. waarbij de boutkop (moer aan rechterkant) deels wegvalt in het frame.. dus die bus wordt een "emmertje"..
het deel dat ik vantevoren wilde vastlassen was dus een dikke ring.. hierop zou ik dan later een stukje dikke buis lassen (helaas nog geen goeie diameter buis gevonden)
Citaat van Daan op 24. Feb 2011 om 23:51:Misschien zellfs met achtervork erin om een beter zicht te krijgen of ie wel recht zit.
het plan is/was is om het linker gat/draaipunt gewoon helemaal af te maken op de nieuwe positie en dan daarmee de positie aan de rechterkant te bepalen m.b.v. assen, stukjes touw of anderswat..
rechterbus vastlassen met de as er door heen lijkt verder iid een goed idee..
ik reken er niet op dat mijn frame helemaal "recht" is.. is 2x hardgrondig met het asfalt in aanraking gekomen.. heb verder al eens het subframe een zetje gegeven toen ik er achter kwam dat het een cm uit het lood stond..
ik ga me w.b. de achtervork eerst richten op de motorblok-ophangpunten als referentie.. daarna een check met van het balhoofd door de voorvork er eens in te passen.. (lagerset net besteld)..
Citaat van Daan op 24. Feb 2011 om 23:51:
Wat wordt trouwens de nieuwe diameter van de scharnieras ?
20mm.. XJR1200-as
Citaat van Daan op 24. Feb 2011 om 23:51:
Moest bij mn kat-verbouwing vorig jaar die bussen ruimen ( Zaten niet lekker recht tegenover elkaar, waars ook krom getrokken tijdens eerder laswerk) en had net niet die verstelbare ruimer met de dia meter van de standaard dikte as.
verstelbare ruimer?
..tja, als je dan sommige mensen bezig ziet met een boormachine met dikke boor er in..
vandaag trws het onderste deel van de in te lassen koker/plaat op maat geslepen.. maar besloot toen om de inkeping voor de ketting toch nog ietsje dieper te gaan maken..
verder de bovenste plaat afgelast met dunnere electrodes.. pfff.. lastig werken (plakt snel vast
) maar begin het weer een beetje onder de knie te krijgen..