Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In.
Ga naar KatanaClub.NL
19. Sep 2011 om 13:19


Pagina's: 1 2 3 4 ... 8
EFE geen kat.. (Gelezen 2897 maal)
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #15 - 22. Maa 2010 om 19:15
 
right.. de vogeltjes fluiten en de winter is inmiddels voorbij..  
en dus was het hoog tijd de EFE weer 'ns de straat op te duwen voor de lang uitgestelde testrit (thumb brake, voorremschijven, vrnsnllngsbk)..
tot mijn verrassing bleek de EFE echter nog weinig zin te hebben want niet alle cylinders wilden mee doen..  Droevig
mijn eerste vermoeden was *iets* met de carbs omdat ik daar mee bezig was geweest.. (nieuwe naalden) maar een relatief koudere uitlaatbocht en een natte bougie voor cyl. no. 3 wijzen m.i. op een slechte ontsteking.. een vonkentest gaf echter prima vonkjes dus blijkbaar kapt de bobine er pas mee bij hogere toeren..  besluiteloos  wellicht sowiso tijd voor verse bobs want vorig jaar had de ontsteking ook al regelmatig kuren..
 
anyway.. was met alle gedoe bijna vergeten het nieuwe remspul te testen..  
 
de gietijzeren Spieglers werken goed maar bijten nog niet (remblokken moeten zich nog zetten).. de overmaat speling tussen schijven en binnenrotors (gerammel) heb ik uitgevuld met dunnen stalen stripjes.. en het blijft in de praktijk netjes zitten.. dus dit lijkt te werken..

 
de thumb brake (duimrem) werkt ook super.. hendel zit precies op de juiste plek en kan dus OF met de voet OF met de linkerduim remmen.. de remwerking is echter niet bijzonder groot (wat ik vanwege de remcylinderafmeting al vantevoren vermoedde).. maar desondanks werkt het principe dus goed..  
voor "bijremmen" in krappe bochten is het wrs net voldoende.. (t.z.t. zal ik op zoek gaan naar een kleinere remcylinder van hetzelfde type zodat ik niet een nieuwe hendel hoef te maken..)

de nieuwe aansluiting op de bestaande cylinder zit trws erg dicht op de bedrading van het zekeringskastje.. moet dit nog wat aanpassen anders heb ik in een hoosbui geheid kortsluiting.. of zou dit nu al de oorzaak van het ontstekingprobleem zijn?  Huh
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #16 - 16. Apr 2010 om 01:32
 
goed.. met alle twijfels rondom het onstekingssysteem, heb ik maar gewoon de hele boel vervangen..  Grijns
zowel het Dyna2000 doosje als de bobines en bougiekabels van m'n GSX-project geleend..
de bobines zijn echter een slag groter dan de originele exemplaren.. en dus paste het niet.. en moest er een apart hulpframepje gemaakt worden..
 

 
de EFE loopt ondanks deze wijzigingen nog lang niet vlekkeloos.. gammele "pilot screws" in de vlakschuivers en een slechte compressie van cyl no. 2 zijn nu de resterende "verbeterpuntjes"..
 
nu de tijd enigzins begint te dringen (kat treffen), ben ik toch maar wat meer werk gaan maken met het vervangen van de zuigers..
een ander cylinderblok met nieuwe grotere bussen had ik al een tijdje klaarstaan maar tegen het voldoende schoonmaken/schuren/e.d. zat ik lang aan te hikken.. met al die diepe koelvinnen schoot het ook niet echt op..   gelukkig maakt het eindresultaat een hoop goed..
 

 
nu aan de slag met de "bargain" MTC zuigers.. de compressie zou hiermee ruim over de 14:1 gaan dus moet er materiaal verwijderd worden om die wat terug te brengen zodat e.e.a. -hopelijk- nog op euro 95 kan lopen.. (en ook de startmotor een betere kans heeft de krukas rond te draaien)
 

 
verdomd hard aluminium trws die zuigers.. een haakse slijper bracht uitkomst..  Melig
 
volgende job wordt het pasmaken van de zuigerveren en het uitfrezen van het carter..
a.s. zaterdag echter eerst nog een laatste ritje maken voordat de oude cylinders eraf gaan..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #17 - 22. Apr 2010 om 00:11
 
de bobines zijn echter een slag groter dan de originele exemplaren.. en dus paste het niet.. en moest er een apart hulpframepje gemaakt worden..
 
Je kan zo wel de buitenste ophangpunten van de de Dyna bobines zo gebruiken.
Ik heb ze ( met behulp van nieuwe ophangpunten op het frame) wel vertikaal op min of meer dezelfde plek geplaatst, maar moet dan aan de kant van de stekkers de binnenste ophangpunten gebruiken en zo komt de bevestigingsbout ( ehm aarde...) wel erg dicht bij het stekkertje te zitten.
Goeie bobines alleen de stekker aansluiting zit op een moeilijke plek wat mij betreft  Huh
( en engelse draad van de schroefjes  Rollende Ogen )
 
"verbeterpuntjes"..
CV's ?  Rollende Ogen
 
 
nu de tijd enigzins begint te dringen

volgende job wordt het pasmaken van de zuigerveren en het uitfrezen van het carter..
 Dapper ! Cool
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #18 - 22. Apr 2010 om 19:32
 
Citaat van Daan op 22. Apr 2010 om 00:11:
Je kan zo wel de buitenste ophangpunten van de de Dyna bobines zo gebruiken.
Ik heb ze ( met behulp van nieuwe ophangpunten op het frame) wel vertikaal op min of meer dezelfde plek geplaatst, maar moet dan aan de kant van de stekkers de binnenste ophangpunten gebruiken en zo komt de bevestigingsbout ( ehm aarde...) wel erg dicht bij het stekkertje te zitten.
Goeie bobines alleen de stekker aansluiting zit op een moeilijke plek wat mij betreft  Huh
( en engelse draad van de schroefjes  Rollende Ogen )

 
gelukkig had ik de schroefjes erbij..  Smilie
nee, vanwege de frameverstevigingen die ik rond het balhoofd heb gelast passen de dyna's niet.. toendertijd gemeten met originele bob's..  lippen verzegeld
oh.. stekkertjes idd dicht bij ophangpunt.. gelukkig zitten er zekeringen in het elektrisch systeem..  beschaamd
 
Citaat van Daan op 22. Apr 2010 om 00:11:

"verbeterpuntjes"..
CV's ?  Rollende Ogen

CV zijn exit.. en ben nu al een tijdje aan het klooien met een versleten set RS36's..
de "pilot screws" moesten uitgeboord worden dus met een overmaat gat in de venturi is het zoeken naar een goede afstelling voor "cruising".. ook lekt er aardig wat lucht langs de schuiven bij gas dicht wat e.e.a. wat rommelig laat lopen en afremmen voor de bocht een spannende onderneming maakt..   Schokkend
de gasreactie "op het gas" is echter zodanig verslavend dat dit de slechte "cruise" compenseert..
ermee rondrijden in de stad is echter een kleine ramp..  besluiteloos
 
Citaat van Daan op 22. Apr 2010 om 00:11:


nu de tijd enigzins begint te dringen

volgende job wordt het pasmaken van de zuigerveren en het uitfrezen van het carter..
Dapper ! Cool

de zuigerveer-gaps nagemeten en blijken vrij ruim..
ben nu bezig het gewicht van de zuigers gelijk te maken..
het carter bewerken zodat de grotere bussen ook daadwerkelijk gaan passen heb ik al eens eerder gedaan dus weet wat me te wachten staat.. Knipoog
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #19 - 25. Apr 2010 om 02:47
 
right.. vandaag de oude cylinders eraf gehaald..
 

 
zoals verwacht veel verbrande oliemeuk in cyl. no.2..  
 

 
op de cylinderwand zit een grote roestplek die de hoofdschuldige lijkt voor het doorlaten van olie tot in de cylinderkamer..
 

 
op zich is dit goed nieuws want dat betekent dat de kleppen (en seals) zeer wrs okee zijn..  
de nokkenassen en lageringen zien er ook nog super uit.. (geen foto van..) dus alleen aankoek verwijderen uit de cyl.kamers en uitlaatpoorten lijkt vooralsnog de enige klus aan de cyl.kop..  Smilie
 
al-met-al nog een hoop werk gehad aan de nieuwe zuigers.. om onduidelijke reden was 1 zuiger 4 gram lichter dan de rest (die wel even zwaar waren).. om later onnodige trillingen te voorkomen was de enige oplossing om 4 gram van de 3 gelijke zuigers te verwijden.. dit klinkt als vrij weinig maar als je wat losse aluminium stripjes ofzo op de weegschaal legt blijkt het nog best wel veel..  
 
morgen verder..  Knipoog
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: EFE geen kat..
Reageer #20 - 25. Apr 2010 om 15:09
 
Nog steeds aardig aan de hobby dus. Smilie
Citaat:
was de enige oplossing om 4 gram van de 3 gelijke zuigers te verwijden

En......... gelukt? Lijkt me een behoorlijk gepiel om op precies 4 gam uit te komen
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #21 - 25. Apr 2010 om 15:23
 
dus alleen aankoek verwijderen uit de cyl.kamers en uitlaatpoorten lijkt vooralsnog de enige klus aan de cyl.kop..  
 
 Smilie
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #22 - 26. Apr 2010 om 01:36
 
Citaat van Rozzy Longhair op 25. Apr 2010 om 15:09:
En......... gelukt? Lijkt me een behoorlijk gepiel om op precies 4 gam uit te komen

yes.. is gelukt.. stukje bij beetje materiaal weghalen en weer wegen.. etc etc..
op een gegeven moment maar aan de "zij-skirts" beginnen te vijlen omdat ik het niet aandurfde nog meer in de zuigerbodem te dremelen..  besluiteloos
 
Citaat van Daan op 25. Apr 2010 om 15:23:
dus alleen aankoek verwijderen uit de cyl.kamers en uitlaatpoorten lijkt vooralsnog de enige klus aan de cyl.kop..   Smilie

 
yeah right..   aankoek is nu weg uit de cyl.kamers maar nu ik de kleppen los heb valt op hoeveel speling de uitlaatkleppen hebben..  Droevig
hmm.. naja, iig even snel een voorraad klepseals bestellen want die zijn door de speling flink uitgelubberd
 

 
verder bezig geweest met oude zuigers van de drijfstangen te halen de boel een beetje schoon te maken..
'tis altijd een ellende met GSX-en en het verwijderen van het cyl.blok dat er een lading crud uit de tapeindesparingen komt en in het carter valt.. je kunt hier vrij weinig tegen doen omdat je er niet bij kunt..
 
met een dun rubber slangetje op de stofzuigerslang kon ik nog wat zooi van de carterbodem zuigen..  
 
goed.. what next?
behalve die cyl.kop dus verder met het aftekenen van de te frezen gedeeltes op het carter..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #23 - 26. Apr 2010 om 22:28
 
maar nu ik de kleppen los heb valt op hoeveel speling de uitlaatkleppen hebben..  
 
Bummer  huil  
Nou ja. kan je meerdere vliegen in 1 klap raken  Melig
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #24 - 27. Apr 2010 om 01:55
 
Citaat van Daan op 26. Apr 2010 om 22:28:
maar nu ik de kleppen los heb valt op hoeveel speling de uitlaatkleppen hebben..  

Bummer  huil  
Nou ja. kan je meerdere vliegen in 1 klap raken  Melig

 
hmm.. zoiets los je niet op met alleen nieuwe klepgeleiders (en nieuwe kleppen).. de klepzittingen moeten dan ook opnieuw gefreesd worden omdat een nieuwe geleider nooit 100% dezelfde richting heeft als de oude..
en dan loopt het ondertussen zodanig in de papieren dat het goedkoper wordt een andere goeie 2e hands cyl.kop te kopen..  besluiteloos
 
kortom, ik zet de oude kleppen voor nu maar weer gewoon terug en ga ondertussen op zoek naar een betaalbare oplossing voor de lange termijn..
 
dus.. vandaag de klepjes schoongemaakt..
 

 
verder de te frezen gedeeltes op het carter afgetekend en de binnenranden ontvet zodat afplaktape wil blijven zitten.. dadelijk het carter volproppen met krantepapier en de boel aftapen zodat er geen alusnippers in het carter vallen..
 
toen dat spul stond te drogen ben ik maar met de cylinderkop aande gang gegaan.. de inlaatpoort gecentreerd en vloeiend doorgezet naar binnen toe..  
 

 
daarna het carbrubber hierop afgestemd..
 

 
bij een standaard GSX/kat is er hier een flinke drempel tussen carbrubber en inlaatpoort.. lijkt bijna wel een opzettelijke vermogensbeperking..  Droevig
verder heb ik trws ook tussen het rubber en de inlaatpoort een metalen ring geplaatst die de ruimte/kier opvult die altijd ontstaat zogauw je de slangklem aandraait.. kortom het inlaattraject is nu glad en drempelvrij.. (had de rubbers al eerder aangepast aan carb-zijde..)
 
vandaag ook de klepseals besteld en toch ook maar gelijk een nieuwe voorbandje toen ik toevallig zag dat er niet veel profiel meer op zat.. (pirelli diablo: geweldige grip en gevoel maar slijt wel erg snel..)
 
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #25 - 28. Apr 2010 om 00:26
 
right..
 
ben begonnen met het uitfrezen van het carter.. d.w.z., eerst moest de boel goed dichtgetaped worden..
 

 
wat we hierbij geleerd hebben is dat afplaktape toch het beste vooral aan vingers plakt.. aargh wat een priegelklus..    
 
okeedan.. 1 cylinder gedaan, 3 still to go..
 

 
freeswerk controleren m.b.v. blik met zelfde diameter als cylinderbus..  Knipoog
 

 
[disclaimer: De schrijver dezes wil op geen enkele wijze de indruk doen ontstaan dat de hier getoonde werkwijze technisch de meest juiste is, laat staan navolging verdient door de lezer bij eigen werkzaamheden. Derhalve kunnen er geen rechten geclaimd worden indien onverhoopt een met alugruis gevuld carter onverbiddelijk de krukaslagers tot slechts schrootwaarde zal reduceren.]  
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #26 - 28. Apr 2010 om 08:01
 
Poehee,, dat is een klusje zeg! uitfrezen van het carter..
Hoop dat alles naar wens lukt en dat de soes straks weer lekker loopt Cool
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
Patrick
No-Dachi
*****




Berichten: 855
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #27 - 28. Apr 2010 om 22:49
 

 
Gepaste titel van krantje. Ik hoop voor je dat je niet de keerzijde van het proberen uitsparen van een nieuwe pakkingset tegenkomt.
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #28 - 28. Apr 2010 om 23:30
 
De schrijver dezes wil op geen enkele wijze de indruk doen ontstaan dat de hier getoonde werkwijze technisch de meest juiste is, laat staan navolging verdient door de lezer bij eigen werkzaamheden.
 
 Grijns
 
De chilli bonen van vorige avond zorgde niet voor gedwongen sanitaire pauzes tijdens deze werkzaamheden ?
 
Zet em op met de 3 andere....
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #29 - 29. Apr 2010 om 01:38
 
Citaat van Patrick op 28. Apr 2010 om 22:49:
Ik hoop voor je dat je niet de keerzijde van het proberen uitsparen van een nieuwe pakkingset tegenkomt.

 
een pakkingset heb ik wel.. ruimte en tijd echter niet..  besluiteloos
ook is dit al de derde keer dat ik 't op zo'n manier aanpak..  
so.. trust me, I'm a doctor.. of tenminste een dremelaar..  Knipoog
 
Citaat van Daan op 28. Apr 2010 om 23:30:
De chilli bonen van vorige avond zorgde niet voor gedwongen sanitaire pauzes tijdens deze werkzaamheden ?

 
Melig neehoor.. is oud blikje..
af en toe een pauze is desondanks wel handig om de aandacht erbij te kunnen houden en er niet per ongeluk een extra oliegootje bij te frezen..
 
vandaag trws maar een klein stukje gedaan en me vooral met het afronden van de cyl.kop bezig gehouden..
kleppen ge-demasked.. d.w.z. overgang van klepzitting naar cyl.kop drempelvrij gemaakt en t.p.v. de buitenrand van de inlaatkleppen wat meer materiaal weggehaald..
op de foto komt hiervan dus vrij weinig over..  
 

 
cyl.kamers moeten nog gepolijst maar ik ga eerst de uitlaatpoorten aanpakken anders is de boel dadelijk meteen weer zwart..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 ... 8