Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In.
Ga naar KatanaClub.NL
19. Sep 2011 om 13:17


Pagina's: 1 2 
koppeling vraagje (Gelezen 237 maal)
addijos
Tanto
**


KatanaClub.NL

Berichten: 62
Geslacht: male
koppeling vraagje
21. Apr 2011 om 22:20
 
Mijn kennis heeft een 1100 suzuki uit 1983,met een zwart 1100 blok.
Nu is de koppeling bijna niet in te trekken.
Ik heb de kabel nagekeken en deze loopt mooi soepel als ik hem losmaak;ook heb ik de koppelingsplaten eruit gehaald,goed schoongemaakt en lijken nog prima.
Ik heb het koppelingsheveltje op het blok in diverse standen gezet,met verse olie etc blijft hij zeer zwaar werken.
Als je bijvb. in de eerste versnelling stil staat,is hij bijna niet vrij te krijgen,en heeft ook iets de neiging vooruit te willen,dus komt eigenlijk niet goed vrij.
Wat ik ook doe ,er zit geen verbetering in.
Iemand ook bekend met dit verschijnsel?of een oplossing?
Hartelijke groet
Jos
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #1 - 22. Apr 2011 om 03:49
 
Citaat van addijos op 21. Apr 2011 om 22:20:
Mijn kennis heeft een 1100 suzuki uit 1983,met een zwart 1100 blok.
Nu is de koppeling bijna niet in te trekken.
Ik heb de kabel nagekeken en deze loopt mooi soepel als ik hem losmaak;ook heb ik de koppelingsplaten eruit gehaald,goed schoongemaakt en lijken nog prima.
Ik heb het koppelingsheveltje op het blok in diverse standen gezet,met verse olie etc blijft hij zeer zwaar werken.

onbelast kan een versleten kabel idd toch soepel aanvoelen.. je kunt iig sowieso proberen de routing van de kabel zodanig aan te passen dat er zo min mogelijk bochten in zitten.. als test kun je verder proberen de kabel 180 graden rond te draaien d.w.z. binnenbochten worden buitenbochten.. (op die maniet sleept de binnenkabel niet meer over versleten delen..) en/of de kabel tijdelijk zo direct/recht mogelijk op het blok aansluiten en proberen of dat verschil maakt..
als dat geen verandering brengt (kopp.kabel vervanging is echter wellicht sowieso een goed idee) dat verschuift de aandacht naar het bedieningsmechanisme in het koppelingsdeksel.. de lagers waarin de verticale as draait zouden kapot kunnen zijn (slechts 1x ooit van gehoord) of de tandheugel-overbrenging zou beschadigd kuinnen zijn.. om hier achter te komen moet je het deksel loshalen om het mechanisme verder te kunnen inspecteren.. je zou anders eerst nog de werking kunnen testen d.m.v. een tang op het hefboompje (voelt soepel aan of slijpt/schuurt er wat?)
 
Citaat van addijos op 21. Apr 2011 om 22:20:

Als je bijvb. in de eerste versnelling stil staat,is hij bijna niet vrij te krijgen,en eeft ook iets de neiging vooruit te willen,dus komt eigenlijk niet goed vrij.

dit heeft zeer wrs een andere oorzaak dan de zware koppelingshendel..
"kruipen" wordt veroorzaakt door OF zeer oude olie OF kromme koppelingsplaten.. OF allebei..   Melig
 
dus.. ik zou iig de koppeling loshalen voor inspectie (bedienigsmechanisme soepel gaand? koppelings platen vlak? verkleurd? dikte frictieplaten ook meteen checken..)
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
addijos
Tanto
**


KatanaClub.NL

Berichten: 62
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #2 - 22. Apr 2011 om 17:08
 
bedankt Arnout,we gaan ermee aan de gang!
Groet
Jos
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
Martin
Yoribo
*


KatanaClub.NL

Berichten: 16
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #3 - 23. Apr 2011 om 00:56
 
Hoi,
 
Ik heb ook last van een koppeling die zeer zwaar gaat bij mijn 650. Het was nu zo erg dat ik pijn in mijn hand had voor een dag of 4 en heb de motor vorige week naar de garage gereden. Bel morgen of het gelukt is en laat het hier dan weten.
De oliekeerring van de koppeling was ook erg lek. Mijn rechtervoet zat onder de olie na enkele kilometer.
De koppeling slipte ook altijd als het blok nog koud was boven de 4000 toeren.
 
Tot morgen of later !
Martin
Naar boven
 
 

GS650GT
  IP Gelogd
tomcat
Yoribo
*


KatanaClub.NL

Berichten: 40
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #4 - 23. Apr 2011 om 22:33
 
Hallo ,
 
Wellicht iets waar je allang aan hebt gedacht, maar contoleer ook of je koppelingskorf en naaf vrij van bramen zijn.
 
Veel succes!
Naar boven
 
 

Suzuki GSX 750 ES 1985
Suzuki RF 900 R 1994
E-mail   IP Gelogd
addijos
Tanto
**


KatanaClub.NL

Berichten: 62
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #5 - 26. Apr 2011 om 12:15
 
Koppeling werkt weer perfekt.
Alles schoongemaakt en de kabel gedraait,hefboompje afgesteld en alles is OK.
Hartelijk dank voor de hulp!
Groet
Jos
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
Martin
Yoribo
*


KatanaClub.NL

Berichten: 16
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #6 - 02. Mei 2011 om 10:26
 
Hoi,
 
Bij mij is de kabel, de oliekeerring en de koppelingsbusstift vervangen. Het gaat nu iets soepeler maar ik vind het nog steeds zwaar gaan. Denk eraan een andere motor te kopen en misschien mijn Kat wel te verkopen.
 
Groet, Martin
Naar boven
 
 

GS650GT
  IP Gelogd
MCBKat
Wakizashi
****


B.S.M.F

Berichten: 320
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #7 - 02. Mei 2011 om 17:38
 
Alleen om de koppeling?
Een Soes kan heel licht koppelen, zoals mijn 1100, maar kan ook heel zwaar gaan (zoals de rest...)
Meestal is het de kabel en hoe de kabel loopt.
Er zijn ook langere heveltjes voor op het koppelingsdeksel, ik geloof dat die van
de GSX-en langer zijn dan die van de GS-en.
Naar boven
 
 

Kat 1100, 750SE, T350, RM465, GS1000, 750ET,1100ET,DR600
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #8 - 03. Mei 2011 om 02:54
 
ook met een nieuwe kabel zal een GSX-koppeling vlgs mij nooit echt "licht" gaan (naar moderne maatstaven iig)..
maar ach.. gewoon wat vaker rijden en dan gaat het op een gegeven moment als vanzelf..  
of anders deze gebruiken..  Melig
 

 
buiten dit er zijn iig wel technische oplossingen te bedenken mocht de koppeling een onoverkomelijk bezwaar worden..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
MCBKat
Wakizashi
****


B.S.M.F

Berichten: 320
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #9 - 03. Mei 2011 om 18:46
 
Grijns 1985 is het modernste wa'k heb...
En toch koppelt de Kat heel licht... of gaat de rest gewoon veel te zwaar... Huh
 
Naar boven
 
 

Kat 1100, 750SE, T350, RM465, GS1000, 750ET,1100ET,DR600
E-mail   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #10 - 04. Mei 2011 om 19:57
 
Citaat van MCBKat op 03. Mei 2011 om 18:46:
Grijns 1985 is het modernste wa'k heb...
En toch koppelt de Kat heel licht... of gaat de rest gewoon veel te zwaar... Huh


 
gewoon brute knijpkracht in je handen Stefan  Knipoog
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
PIIMFKAT
Tanto
**


KatanaClub.NL

Berichten: 70
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #11 - 04. Mei 2011 om 20:33
 
Grijns Grijns Grijns geen last van een zware koppeling, gaat allemaal zeer soepel die 1100 van mij Cool. en nog wel uit 82"
misschien toch maar wat vaker op de kat rijden, gaat alles toch wat soepeler. Cool Cool Cool Cool
Naar boven
 
 

suzuki katana 1100 sz
suz.1100e (is niet meer)
hd lowrider 1340
E-mail   IP Gelogd
MCBKat
Wakizashi
****


B.S.M.F

Berichten: 320
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #12 - 04. Mei 2011 om 22:34
 
Op een echte motor mag de koppeling wat zwaar gaan en je gebruikt 'em toch
alleen bij 't weg rijden  Grijns
 
 
 
Straks gaan ze nog beweren dat een ouwe Soes ook niet remt... Melig   Knipoog
Naar boven
 
 

Kat 1100, 750SE, T350, RM465, GS1000, 750ET,1100ET,DR600
E-mail   IP Gelogd
PIIMFKAT
Tanto
**


KatanaClub.NL

Berichten: 70
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #13 - 04. Mei 2011 om 22:54
 
remmen ?????? wat zijn dat Rollende Ogen, die hebbie toch niet nodig op de motor beschaamd beschaamd beschaamd
Naar boven
 
 

suzuki katana 1100 sz
suz.1100e (is niet meer)
hd lowrider 1340
E-mail   IP Gelogd
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: koppeling vraagje
Reageer #14 - 04. Mei 2011 om 22:55
 
Mensen toch, kabel bediende koppelingen zijn zo outdated........... Rollende Ogen
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
Pagina's: 1 2