Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In.
Ga naar KatanaClub.NL
19. Sep 2011 om 13:17


Pagina's: 1
electra problemen (Gelezen 186 maal)
thrasher
Yoribo
*


Leve de Katana!

Berichten: 50
electra problemen
12. Aug 2010 om 21:14
 
ik heb de kabelboom eens flink onder handen genomen om er een storing uit te halen.  
Nu ben ik echter de volgorde van aansluiting van de bobines vergeten
 
Ik heb nu het volgende: (volgens schema)
 
Hoe zitten de bougie kabels - 1 en 4 vuren gelijktijdig en dan pas 2 en drie (gelijktijdig) daarna? Een en vier ziten op de buitenste cilinders met 2 en 3 in het midden.
 
De bobines heb ik nu aangesloten met oranje wit aan de buitenzijde van de beide bobines; zwart/geel op de eerste bobine (links als ik op de motor zit) en wit op de aandere bobine??
 
 
Klopt dat allemaal?
 
Waarom wil ie niet starten - ik wil  wel morgen een beetje benzine in de cilinders gieten....  
 
Oh ja de accu is VOL!!!
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: electra problemen
Reageer #1 - 12. Aug 2010 om 21:49
 
ik heb dat ook al eens gehad, maar gewoon ff de draadjes toen omgewisseld en toen deden ze het weer, maar als ik het zo lees heb je de draadjes verkeerd zitten. oranje/wit moet niet aan de buitenzijde, maar bij elk aan de linker kant..
 
Bij mijn kat zitten de oranje witte op de linker aansluiting van de bobine, en de andere 2 op de rechterkant,, die andere 2 draden hebben andere kleuren en op de rechter bobine heb ik zwart wit zitten, en op de linker zit een kleur die ik niet kan plaatsen (ben een beetje kleurendoof)  
 
succes!
 
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: electra problemen
Reageer #2 - 13. Aug 2010 om 00:29
 
Citaat van Peterrr op 12. Aug 2010 om 21:49:
ik heb dat ook al eens gehad, maar gewoon ff de draadjes toen omgewisseld en toen deden ze het weer, maar als ik het zo lees heb je de draadjes verkeerd zitten. oranje/wit moet niet aan de buitenzijde, maar bij elk aan de linker kant..

Bij mijn kat zitten de oranje witte op de linker aansluiting van de bobine, en de andere 2 op de rechterkant,, die andere 2 draden hebben andere kleuren en op de rechter bobine heb ik zwart/GEEL zitten, en op de linker zit een kleur die ik niet kan plaatsen -WIT! (ben een beetje kleurendoof)

 
idd.. je zwart/gele draadje verwisselen met de witte..
je kunt anders ook gewoon je bougiedoppen verwisselen (1-4 <-> 2-3) da's effectief precies 't zelfde..
het maakt verder trws ook niet uit of het oranje/witte per bobine nou op 't rechter- of linkercontactpuntje zit..  
 
op de website hebben we trws een prachtig schema in kleur staan (onder "techniek") dat e.e.a. een stuk inzichtelijker maakt..  Knipoog
 
oh.. na het omwisselen bij de nieuwe startpoging effe rekening houden met een harde knal uit de demper (verzamelde onverbrande benzine)  Grijns
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
PIIMFKAT
Tanto
**


KatanaClub.NL

Berichten: 70
Geslacht: male
Re: electra problemen
Reageer #3 - 13. Aug 2010 om 00:50
 
zou geen benzine in je cilinders gooien maar gewoon ff je bougiekabels omwissellen. en ff verder zoeken als deze nog niet wil starten,dan alle draadjes toch nog maar een keer nalopen. had bij mijn motorfiets een nieuwe gaskabel gemonteerd en 1 gaatje te ver verplaatst, de gsx wilde ook niet meer starten (die verzoop iedere keer) kwam ik pas een paar weken later achter toen ik wilde gaan rijden had de kabel gemonteerd maar nooit meer de motor gestart. stom stom stom. Grijns Grijns Grijns
Naar boven
 
 

suzuki katana 1100 sz
suz.1100e (is niet meer)
hd lowrider 1340
E-mail   IP Gelogd
thrasher
Yoribo
*


Leve de Katana!

Berichten: 50
Re: electra problemen
Reageer #4 - 23. Aug 2010 om 20:31
 
Hmm ik denk toch dat de problemen wat dieper liggen...
 
Startmotor grijpt wel aan maar wil niet meer "loslaten"
 
 
denk dat de starter clutch naar de knoppen is (zie ploatje).
 
Iemand een idee?
 
Naar boven
 
« Laatste Wijziging: 24. Aug 2010 om 00:44 door arnout »  
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: electra problemen
Reageer #5 - 24. Aug 2010 om 01:02
 
Citaat van thrasher op 23. Aug 2010 om 20:31:
Hmm ik denk toch dat de problemen wat dieper liggen...
Startmotor grijpt wel aan maar wil niet meer "loslaten"
denk dat de starter clutch naar de knoppen is (zie ploatje).
Iemand een idee?

 
euh.. ja, je startkoppeling is naar de knoppen..  besluiteloos
 
tenminste als het niet aan het startrelais ligt dat evt. spanning op de startmotor kan laten staan als 'ie vast zit/kleeft.. (nog nooit meegemaakt maar je weet maar nooit..)
maar hoe openbaart het "niet meer loslaten" zich precies? je beschrijving suggereert dat als de motor aanslaat (doet 'ie 't inmiddels?) de startmotor niet loskoppelt en door de motor op toeren wordt gejaagd?
 
hoedanook ziet de startkoppeling er zo aan de buitenkant behoorlijk beroerd uit.. roest, (gelaste?) scheur, metaalgruis..
dat laatste is eigenlijk wrs het meest veelzeggende m.i... ik schat zo in dat de startkoppeling is losgescheurd van de rotor/krukas (3 imbusboutjes zijn dan afgebroken).. de startkoppeling draait dan los op de krukas zonder deze aan te drijven.. wrs hoor je iets van een regelmatig bel-achtig geluid bij startpogingen in dat geval..
 
hoedanook (2) lijkt het verstandig nu je toch het deksel los hebt om de rotor van de kruktap af te halen om e.e.a. eens goed te bekijken..  
maar zoals het nu is zou je ook al de startkoppeling los van de rotor moeten kunnen bewegen als de boutjes idd zijn afgebroken (normaliter zit die dus vast aan de rotor)..  
dus effe jutteren en je weet gelijk meer..  Knipoog
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
thrasher
Yoribo
*


Leve de Katana!

Berichten: 50
Re: electra problemen
Reageer #6 - 24. Aug 2010 om 10:13
 
Hmm Arnout;
 
vreemde is dat alles het verleden week nog gewoon deed...
 
De startermotor werkt gewoon; met alle bougies eruit draait het blok moeiteloos rond.
 
Als je de bougies erin zet en dan de startermotor draait wil de krukas een slag maken - op dat moment moet de starterkoppeling ontkoppelen en dat gebeurt, mijn inziens, niet. Omdat de slag te kort is slaat de motor niet aan - denk ik?
 
hoedanook(3) is er geen speling te bekennen in de starterkoppeling, geen afgebroken bouten oid. Raar?  
Ik denk dat ik begrijp hoe het starten werkt maar ik laat me graag hierover informeren..
 
langs de weg: het gruis is gewoon afgebrokkeld pakkingmateriaal.
 
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
thrasher
Yoribo
*


Leve de Katana!

Berichten: 50
Re: electra problemen
Reageer #7 - 24. Aug 2010 om 18:09
 
Kee dan;
 
vandaag even wat mensen gesproken - de starterclutch is fooked.  
 
gelukkig heb ik nog een sloopblok liggen met een goede starterclutch - nu moet de rotor mbv een pulley eraf.
 
Arnout had jij niet een tool hiervoor gemaakt?
 
Graag zou ik de afmetingen hiervan weten - kan ik deze maandag maken
 
Zo te horen is het een k$@R@klus...
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: electra problemen
Reageer #8 - 24. Aug 2010 om 20:52
 
Citaat van thrasher op 24. Aug 2010 om 10:13:
De startermotor werkt gewoon; met alle bougies eruit draait het blok moeiteloos rond.
Als je de bougies erin zet en dan de startermotor draait wil de krukas een slag maken - op dat moment moet de starterkoppeling ontkoppelen en dat gebeurt, mijn inziens, niet. Omdat de slag te kort is slaat de motor niet aan - denk ik?

 
huh..?  Huh dat kan dan ook gewoon aan een slechte accu liggen die geen puf genoeg meer heeft..  
..al een nieuwe accu geprobeerd? (als je nog 12V meet op je accu wil dat niet zeggen dat'ie nog goed is btw..)
 
Citaat van thrasher op 24. Aug 2010 om 18:09:
Arnout had jij niet een tool hiervoor gemaakt?
Graag zou ik de afmetingen hiervan weten - kan ik deze maandag maken
Zo te horen is het een k$@R@klus...

 
tja, of het een rotklus is ligt er erg aan hoe vast de rotor zit..  besluiteloos
w.b. rotor-afmetingen etc.. ik ben weer even in de materie gedoken om e.e.a. op te frissen maar 100% duidelijk zal 't wel nooit worden..  
de rotorpuller die ik zelf had gemaakt was dus voor m'n EFE en die heeft de dikkere kruktap net zo als de 1100SD-katten (draad in rotor M30x1,5)..
de eerdere 1100SZ-katten hebben -buiten een kleinere 118mm rotor ook de kleine kruktap net zo als de gewone 1100EX/ET modellen (draad in rotor M35x1,5)..
nu lijkt dit tegenstrijdig -dikkere tap, kleinere draad- maar dat ligt aan de positie van de schroefdraad in de rotor..
maar het is sowieso het beste om toch zelf even te gaan meten welk type je hebt..
mijn rotorpullerzelfbouwinspanningen incl. afmetingen kun je hier lezen..
 
maarrrr.. gezien je eerdere bericht, maar afgezien van de slechte "looks" van je startkoppeling, denk ik nu dat je het beste eerst gewoon een nieuwe -goeie- accu kunt kopen..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
thrasher
Yoribo
*


Leve de Katana!

Berichten: 50
Re: electra problemen
Reageer #9 - 25. Aug 2010 om 09:17
 
Arnout;
 
ik heb 2 goeie accus eropgezet EN een keer een accu van een auto dus dar kan het niet liggen - toch?
 
 Ik zit nu in dubeio om het zelf te doen of te laten doen - heb je een adres wellicht?
 
De rotor erafhalen lukt me wel maar de starterclutch - das lastig zonder de goeie tools
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: electra problemen
Reageer #10 - 25. Aug 2010 om 15:24
 
Citaat van thrasher op 25. Aug 2010 om 09:17:
De rotor erafhalen lukt me wel maar de starterclutch - das lastig zonder de goeie tools

 
ah.. aan de accu ligt 't dan toch niet (al start kabels direct op de startmotor geprobeerd? anders zou de startmotor nog slecht kunnen zijn..)
 
maar verder : rotor erafhalen = startkoppeling loshalen!
die startkoppeling zit vast aan de rotor met 3 M8 boutjes dus komt gewoon mee los.. dus enige wat je nodig hebt qua special tools zijn een rotorpuller en een ding om de rotor tegen te houden (ik gebruik daar een voorvork van een mtb voor)
 
maargoed.. dan kan het alsnog een hele klus worden om 'm los te krijgen.. dus heb je verder ook nog nodig: stevige ringsleutel passend op je puller, een verfstripper/brander, stevige hamer, stuk pijp om ringsleutel te verlengen en dosis geduld&doorzettingsvermogen..  Grijns
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
madmax828
Yoribo
*


KatanaClub.NL

Berichten: 8
Geslacht: male
Re: electra problemen
Reageer #11 - 19. Sep 2010 om 16:59
 
Lekker schroeven aan de Suzuki.
Mijne laadt veel te veel.  
Volgende problee...
Efe, veel gelul mee met die elektra. Melig
Naar boven
 
 
  IP Gelogd
Pagina's: 1