Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In.
Ga naar KatanaClub.NL
19. Sep 2011 om 13:19


Pagina's: 1 2 3 
Femke en haar Katana (Gelezen 2234 maal)
Wolfie
Tanto
**




Berichten: 57
Geslacht: female
Femke en haar Katana
19. Mei 2009 om 09:58
 
Hallo iedereen!
 
Ik kijk al een tijdje rond op jullie forum, en na vele motoren te hebben afgewogen viel mijn oog op de katana.
Toen ik ging kijken en testrijden voelde ik meteen een klik.  Grijns
 
Zaterdag heb ik mijn katana opgehaald, het is een GS550 EM uit 1982, niet een model met het bekende spitse kuipje dus.  
Ik hou van 'open' motoren en ronde koplampen, een motor met 'body' en een wat robuust uiterlijk. Dat was dus mijn katana!
 
Het is een opknapper, en heeft naast uiterlijke mankementjes wat motorische (ontstekings-) problemen, maar hier was de prijs ook naar. Knipoog
 
De bedoeling is dat ik de motor in Juli heb afgerond (technisch in ieder geval), om met een vriendin naar Noorwegen te touren.
 
Graag ga ik jullie op de hoogte houden van mijn project! Tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom!
 
Ik zal alvast wat foto's bijvoegen van mijn katana.  
 

ik en mijn katana   Melig
 
 

Katana zoals ik hem kocht
 
 

De eerste aanpassingen gedaan
 
 

achteraanzicht voor
 
 

achteraanzicht na
 
 
Zondag heb ik dus al een en ander gedaan :
-knipperlichten verwijderd   (hingen met ducktape vast) Steek Tong Uit
-achterspatbord en windscherm eraf gehaald
-koplamp eraf om een andere pas te maken (ga een heldere golf koplamp proberen)
-één van de bougiekabels gekort (even zien of het de ontsteking beinvloed)
-Een opname gemaakt van de punten waarop hij aangepakt moeten worden, stickertjes eraf gehaald etc.
 
Wat kleine dingen gedaan dus.  
 
Vandaag ga ik de motor eerst wat schoon maken en binnenkort de bedrading doormeten om aan het ontstekingsprobleem te beginnen.
 
 
 
 
Naar boven
 
 
  IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: Femke en haar Katana
Reageer #1 - 19. Mei 2009 om 23:25
 
Hoi Wolfie, welkom hier.
Al behorlijk aan de hobby geslagen dus.
Toch niet de Katana stickers eraf gehaald he?  lippen verzegeld
Succes met de "verbouwing" en foto's zijn altijd welkom
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: Femke en haar Katana
Reageer #2 - 20. Mei 2009 om 03:25
 
wow.. welkom en gefeliciteerd met de verstandige aanschaf..  Cool daar is idd best nog wat moois van te maken..  Steek Tong Uit
zonder die lelijke knippers/schermpje/spatflap schiet het iig al meteen al een eind op..
 
Citaat van Wolfie op 19. Mei 2009 om 09:58:
Het is een opknapper, en heeft naast uiterlijke mankementjes wat motorische (ontstekings-) problemen, maar hier was de prijs ook naar. Knipoog

 
op welke manier komen de ontstekingproblemen naar voren? ..gewoon niet lekker lopen en slecht aanslaan OF gaat'ie pas na een tijd rijden slechter lopen?
..is het laatste 't geval dan zal 't hoogstwaarschijnlijk aan een oplaadprobleem liggen (ouwe Suzuki-kwaal)
 
verder kan het uiteraard sowieso geen kwaad alles eerst eens goed na te lopen en schoon te maken en te smeren en af te stellen.. oftewel een beoordeling maken van wat er goed is, wat er nog werk nodig heeft en wat absoluut vervangen moet worden..
afhankelijk van de sleutelkunst van de vorige eigenaar zou er meteen 't 1 en 't ander vervangen moeten worden..
zelf neem ik meestal gewoon liever geen risico (en het kan je ook meteen een hoop ergernis voor later besparen) en vervang meteen banden, remleidingen, remblokken, olie+filter, vorkolie, accu, ketting+tandwielen.. kost uiteraard wel weer wat geld dus effe bekijken of die zaken niet al onlangs zijn opgefrist..
maar misschien was je hier al druk mee bezig..  Rollende Ogen
 
goed.. ik zal je project blijven volgen..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Wolfie
Tanto
**




Berichten: 57
Geslacht: female
Re: Femke en haar Katana
Reageer #3 - 20. Mei 2009 om 09:11
 
@ Rozzy: bedankt! En de katana stickers laat ik uiteraard zitten Knipoog
 
@ Arnout: Ook bedankt! Ik vind dat de motor van zichzelf een mooie lijn heeft om mee te werken. Vooral de tank is zo'n bijzonder stukje ontwerp!
 
De ontstekingsproblemen zijn dat de vonk erg zwak is. En na een goede 80 km stopt de motor ermee (opwarming dacht ik..?) en loopt af en toe een paar km als hij weer wat is afgekoeld. Ook valt hij uit wanneer je het gas eraf hebt.  
 
Mijn eerste ideeen waren dat de caburateurs gesteld moeten, er misschien een membraan in een van de caburateurs lek is.. maar misschien is het puur electra. (waarschijnlijk een combinatie van)
 
Hij loopt mooi op 4 pootjes, alleen af en toe slaat hij een cillinder over (ik vermoed door de zwakke vonk)
 
Ik ben van plan alles rustig na te lopen, en beginnen met de kabelboom + bobines en ontsteking, even kijken of ik alles kan meten.
Deze motor heeft wel een modernere electronische(?) ontsteking dus dat moet ik nog even uitvogelen  
 
(gelukkig zit er een werkplaats handboek bij! Rollende Ogen)
 
De vorige eigenaar heeft wel al een en ander vervangen waarvan verpakkingen en data aanwezig zijn, dus dat is mooi.
Naar boven
 
 
  IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: Femke en haar Katana
Reageer #4 - 20. Mei 2009 om 19:45
 
Ik hoop dan maar dat jouw vorige eigenaar alles beter heeft vervangen dan mijn vorige eigenaar. Ben inmiddels 5 maanden bezig met "damage control" Boos
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: Femke en haar Katana
Reageer #5 - 21. Mei 2009 om 20:35
 
Citaat van Wolfie op 20. Mei 2009 om 09:11:
De ontstekingsproblemen zijn dat de vonk erg zwak is. En na een goede 80 km stopt de motor ermee (opwarming dacht ik..?) en loopt af en toe een paar km als hij weer wat is afgekoeld. Ook valt hij uit wanneer je het gas eraf hebt.

hmm.. tja, klinkt in mijn oren als een oplaadprobleem.. tenminste als je de accu steeds weer moet opladen voordat je er mee op pad gaat.. start'ie sowieso wel zonder opladen/hulpaccu?
zo ja, dan is 't wrs toch een ontstekingsprobleem zoals je zelf al vermoedde (al "herstellen" goeie accu's zichzelf na een poosje dus is het toch nuttig effe de laadspanning te controleren (ca. 80V AC a/d dynamo, ca.13,5V DC na de sp.regelaar zie opgave werkpl.handboek..) om iig deze kant van de electronica uit te kunnen sluiten en te kunnen focussen op de ontsteking..
(de handigste manier om mankementen te localiseren is door het uitsluiten van delen die wel goed werken..)
 
Citaat van Wolfie op 20. Mei 2009 om 09:11:
Deze motor heeft wel een modernere electronische(?) ontsteking dus dat moet ik nog even uitvogelen
(gelukkig zit er een werkplaats handboek bij! Rollende Ogen)

..met een test-schemaatje voor de ontsteking..  Knipoog
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: Femke en haar Katana
Reageer #6 - 24. Mei 2009 om 21:34
 
Hallo en welkom Wolfie,
Succes met de electra ( tjek idd ff of ie bijlaadt )en de rest van de verbouwing.
Uiteraard gefeliciteerd met de keuze van je  aanschaf  Smilie
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: Femke en haar Katana
Reageer #7 - 25. Mei 2009 om 23:59
 
Welkom Wolfie!
 
Leuk om te zien dat er ook dames zijn die het ontwerp van de katana mooi vinden, en die het leuk vinden om er aan te sleutelen! dat heb ik nog niet veel gezien!
Ik las dat je al een hoop sleuteltips had gehad dus dat moet helemaal goedkomen.
Succes met je project!
 
Enne,, reisje Noorwegen? respect meid! Cool dat staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje, maak maar een paar mooie foto's voor het forum!
 
groeten Peterrr
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
hans
Ama Goi Ken
***


....................
....................
..........

Berichten: 190
Re: Femke en haar Katana
Reageer #8 - 26. Mei 2009 om 21:45
 
Hoi welkom,
5,5je past daar niet heel mooi een 1100R blok in?... Cool
Naar boven
 
 

KAT 750 2X,KAT 1100 2X,ET 1100,(GS 7/11)
E-mail   IP Gelogd
Wolfie
Tanto
**




Berichten: 57
Geslacht: female
Re: Femke en haar Katana
Reageer #9 - 27. Mei 2009 om 15:41
 
Haha dank jullie wel voor de handige tips en complimenten!  
 
In noorwegen word uiteraard een flinke fotoshoot gehouden tussen de wilde wateren en woeste gebergten Rollende Ogen
 
Updates volgen binnenkort in de vorm van wat foto's als ik wat verder ben!  
 
Citaat van hans op 26. Mei 2009 om 21:45:
Hoi welkom,
5,5je past daar niet heel mooi een 1100R blok in?... Cool

@ Hans: heb jij soms een blok te koop staan kerel? Cool
Naar boven
 
 
  IP Gelogd
hans
Ama Goi Ken
***


....................
....................
..........

Berichten: 190
Re: Femke en haar Katana
Reageer #10 - 28. Mei 2009 om 22:40
 
Nee heb ik niet,heb eigenlijk helemaal geen spul van oliekoelers,ben nog wel een keer van plan een 5/11 te bouwen.
Maarja ik ben nog zoveel van plan!
Ik zag op marktplaats nog wel een 1100F blok te koop staan is volgens mij van buiten 't zelfde als een "r"....
 
Naar boven
 
 

KAT 750 2X,KAT 1100 2X,ET 1100,(GS 7/11)
E-mail   IP Gelogd
Wolfie
Tanto
**




Berichten: 57
Geslacht: female
Re: Femke en haar Katana
Reageer #11 - 13. Aug 2009 om 10:44
 
Update dan maar eens!
 
De caburateurs heb ik eraf gehaald, en schoongemaakt! (zo dacht ik..)
Nou was ik van de week bij Peter op bezoek en die liet mij zien dat een carburateur nog wel wat meer werk heeft dan ik gedaan heb Grijns Peter bedankt voor de cdrom met handboeken Knipoog!  
 
Ik kwam er achter dat de zwarte vlotters een hoogte van 26mm horen te hebben, die van  mij variëren tussen de 22-23mm.  
Plaatje uit het handboek: (geeft voor H 26mm aan...)

Mijn vlotter hoogte: (tussen de 22-23 mm)

 
Hoe belangrijk is het dat deze hoogte klopt? Ik heb geen problemen gehad dat de motor verzoop oid.
 
Ook hebben de stationair sproeiers allemaal een zwart dopje, behalve eentje.  
Foto: (de tweede carburateur mist het dopje op de stationair sproeier)

 
Is dit een probleem en waar dienen die dopjes voor? hoort er geen benzine uit te komen? beschaamd
Naar boven
 
 
  IP Gelogd
hans
Ama Goi Ken
***


....................
....................
..........

Berichten: 190
Re: Femke en haar Katana
Reageer #12 - 13. Aug 2009 om 14:28
 
zwarte doppie is er om te voorkomen dat je vlotterbak niet leeggezogen word...
Naar boven
 
 

KAT 750 2X,KAT 1100 2X,ET 1100,(GS 7/11)
E-mail   IP Gelogd
Wolfie
Tanto
**




Berichten: 57
Geslacht: female
Re: Femke en haar Katana
Reageer #13 - 13. Aug 2009 om 17:11
 
Citaat van hans op 13. Aug 2009 om 14:28:
zwarte doppie is er om te voorkomen dat je vlotterbak niet leeggezogen word...

Dus het is wel handig dhet ontbrekende dopje te 'vervangen'? Heeft iemand nog een dopje rond slingeren Grijns?
Naar boven
 
 
  IP Gelogd
hans
Ama Goi Ken
***


....................
....................
..........

Berichten: 190
Re: Femke en haar Katana
Reageer #14 - 13. Aug 2009 om 18:59
 
Ja,heb ik nog wel mits ie even groot is als van een 7,5 of 1100.
Stuur maar een pm of e-mail met je adres doe ik 'm wel op de post,of ben je zaterdag ook bij Rastec?...
Naar boven
 
 

KAT 750 2X,KAT 1100 2X,ET 1100,(GS 7/11)
E-mail   IP Gelogd
Pagina's: 1 2 3