right.. nu de EFE bij afgelopen uitje naar dtslnd niet geheel betrouwbaar is gebleken w.b. de warme start (dus voornl. vertrek bij tankstations) ben ik maar 'ns op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaken..
de startkoppeling had al eerder kuren gegeven en die had ik al eens zoveel mogelijk gefixt zover de beschadigde delen dit toelieten.. probleem dat vaak hiermee optreedt is dat de rollen zich invreten in de "naaf" van het starttandwiel.. het oppervlak daarvan wordt eerst hobbelig (waardoor de rollen minder goed grip krijgen) en uiteindelijk komt zelfs de hardchroomlaag los.. dit niet goed aangrijpen van de rollen gaat gepaard met harde tikken als de rollen losschieten en de veer en pin met grote kracht in de behuizing van de startkoppeling schieten.. dit levert niet alleen deukjes op in die behuizing (zichtbaar/voelbaar aan de buitenkant) maar ook zijwaards wordt de nodige kracht uitgeoefend.. dit kan zo ver gaan dat het "blikje" om de behuizing "opbolt" en tegen het starttandwiel aan komt te liggen.. dit kan zoveel wrijving opleveren (vooral met warm blok) dat de boel maar moeilijk in beweging wil komen als je op de startknop drukt..
inmiddels had ik al onderdelen gekocht op ebay (tandwiel + behuizing + rollen, gebruikt maar iig in veel betere staat dan mijn spul) en kon het destijds opgelapte spul gaan vervangen.. hierbij viel op dat de rollen van de goedkoop aangekochte set "startkoppeling revisie set" er erg beroerd uit zagen.. een dergelijke set kan ik dus afraden en zal zelf hiervoor voortaan alleen origineel Suzuki-spul gaan gebruiken..
goed.. spul weer inelkaar, en.. starten maar!
ander probleem was nieuw voor me en bleek het typische Suzuki-laadprobleem te zijn.. heb dit al eerder gehad met de EFE en had dit destijds gefixt door de spanningsregelaar om te wisselen met een Electrex-exemplaar dat ik nog van m'n oude GSX had liggen..
maar ook die Elctrexxen kunnen kapot gaan, zo blijkt..
bij een test bleek de laadspanning nog wel 13,5V te zijn wat redelijk lijkt maar te laag is om ook de verlichting op peil te houden.. (zonder licht rijden bleek op de duitslandtrip soms te werken)
maargoed.. wat ook op viel was dat de regelaar in korte tijd zeer heet werd.. (is dit normaal?) ..so out it went (iemand nog een echte Electrex kopen?
)
nou was ik voor m'n Katana/GSX-project al op onderzoek geweest naar betere regelaars en kwam toen uit op de modernere regelaars (mosfet-type) van fietsen zoals de R1, FJR1300, ZX1400.. dit is de Shindengen FH012aa (andere type's zoals FH010 zijn wat kleinere capaciteit en zijn ook goedkoper te krijgen)
waarom is dit een betere regelaar? nou de overcapaciteit die de dynamo levert wordt op een andere manier verwerkt (weet ook niet precies hoe, maar 't werkt wel goed..
) ..dit zorgt ervoor dat de spanningsregelaar niet kokend heet wordt (overcapaciteit omzetten in warmte door het oude systeem).. en idd, de regelaar blijft redelijk koel en ook de spanning blijft zeer constant over het toeren bereik nl. 14,5V..
nadeel is wel dat de hoh-maat van de boutgaten ietsje groter is en dat het hele ding ook wat groter is dan de originele suzuki-regelaar..
meer info over deze spanningsregelaars
hier (pagina laadt erg langzaam)
en als je toch je systeem aan het upgraden bent zou ik meteen een AGM-type-accu nemen.. (iets duurder maar veeeel beter..)