Citaat van addijos op 21. Apr 2011 om 22:20:Mijn kennis heeft een 1100 suzuki uit 1983,met een zwart 1100 blok.
Nu is de koppeling bijna niet in te trekken.
Ik heb de kabel nagekeken en deze loopt mooi soepel als ik hem losmaak;ook heb ik de koppelingsplaten eruit gehaald,goed schoongemaakt en lijken nog prima.
Ik heb het koppelingsheveltje op het blok in diverse standen gezet,met verse olie etc blijft hij zeer zwaar werken.
onbelast kan een versleten kabel idd toch soepel aanvoelen.. je kunt iig sowieso proberen de routing van de kabel zodanig aan te passen dat er zo min mogelijk bochten in zitten.. als test kun je verder proberen de kabel 180 graden rond te draaien d.w.z. binnenbochten worden buitenbochten.. (op die maniet sleept de binnenkabel niet meer over versleten delen..) en/of de kabel tijdelijk zo direct/recht mogelijk op het blok aansluiten en proberen of dat verschil maakt..
als dat geen verandering brengt (kopp.kabel vervanging is echter wellicht sowieso een goed idee) dat verschuift de aandacht naar het bedieningsmechanisme in het koppelingsdeksel.. de lagers waarin de verticale as draait zouden kapot kunnen zijn (slechts 1x ooit van gehoord) of de tandheugel-overbrenging zou beschadigd kuinnen zijn.. om hier achter te komen moet je het deksel loshalen om het mechanisme verder te kunnen inspecteren.. je zou anders eerst nog de werking kunnen testen d.m.v. een tang op het hefboompje (voelt soepel aan of slijpt/schuurt er wat?)
Citaat van addijos op 21. Apr 2011 om 22:20:
Als je bijvb. in de eerste versnelling stil staat,is hij bijna niet vrij te krijgen,en eeft ook iets de neiging vooruit te willen,dus komt eigenlijk niet goed vrij.
dit heeft zeer wrs een andere oorzaak dan de zware koppelingshendel..
"kruipen" wordt veroorzaakt door OF zeer oude olie OF kromme koppelingsplaten.. OF allebei..
dus.. ik zou iig de koppeling loshalen voor inspectie (bedienigsmechanisme soepel gaand? koppelings platen vlak? verkleurd? dikte frictieplaten ook meteen checken..)