Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In.
Ga naar KatanaClub.NL
19. Sep 2011 om 13:19


Pagina's: 1 ... 4 5 6 7 8 
EFE geen kat.. (Gelezen 2898 maal)
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #75 - 04. Sep 2010 om 20:37
 
Return of the flatslides !
Goeie reparatie zo te zien, beter dan nieuw alst blijft werken.
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #76 - 05. Sep 2010 om 01:51
 
Citaat van Daan op 04. Sep 2010 om 20:37:
..alst blijft werken.

ja.. da's effe de vraag..  Grijns
 
vandaag een flink stukje rondgecrost en de afstelling bleek idd een stuk beter..(helaas een stoplichtsprintje met verlengde 'busa verloren..  beschaamd)  ..maar nog niet helemaal juist..
  
voor alle zekerheid bij thuiskomst toch effe de schuiven geinspecteerd en terwijl die ok waren bleek het clipje/haakje, dat de naald van carb no. 4 op z'n plaats moet houden, los te zitten.. (borgboutje "dol" -> clipje los)
dus dat heeft natuurlijk z'n gevolgen voor de afstelling gehad..
heb een iets dikker boutje gevonden en de boel weer vastgezet maar verder geen andere dingen veranderd.. (oh nee, toch ook de acc. pomp nog ingeschakeld..)
 
de vlakschuivers maken trws wel meer herrie dan CV's.. stil staand voor het stoplicht zorgt ook het klapperen van de gasschuiven gekoppeld met het geklapper van de koppeling voor een goede imitatie van een kudde Ducati's..  besluiteloos
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #77 - 03. Okt 2010 om 20:06
 
right.. vandaag uitzonderlijk lekker weer buiten.. en ik zat binnen te sleutelen..   besluiteloos
 
na de Friesland-meet zag ik dat m'n oliethermostaat was gaan lekken waarbij ik aannam (nooit dingen "aannemen"   ) dat de pakking tussen de beide helften het wel begeven zou hebben..
maar na het nodige sleutelwerk bleek 'ie nog steeds te lekken (effe proefdraaien in 't halletje  Knipoog) dus kon de boel weer losgehaald worden..
een test met wat zeepsop en luchtdruk toonde aan dat er 2 minuscule gaatjes in 1 van de aanslutingen van de thermostaat zitten.. (dichtbij het "huis" dus net niet afgedicht door de slangklem)
maarja, hoe repareer je zoiets? het aluminium is eigenlijk te teer om te laten lassen.. en insmeren met siliconenmeuk zal wrs alleen tijdelijk de boel kunnen oplossen..
bedacht me toen dat ik nog ergens "thermo-weld" (= alu-soldeer staafjes) had liggen.. dus ga daar eens een poging mee wagen..
 

 
verder ook nog bezig geweest met de carbs (alweeer? yes, 't blijft alsmaar fine-tunen totdat 'ie goed staat)
 schuif no. 4 heeft om 1ofandere reden veel speling en klappert er dus vrolijk op los.. dit resulteerde eerder in een losgetrilde naald en nu bleek het hele beugeltje bovenop de schuif los te zitten.. de 3 boutjes zaten los en schroefdraad was aardig uitgelubberd.. met stripjes alu in de schroefgaatjes zit het nu weer strak vast..
 
[een soort nood-helicoil oplossing om dolgedraaide bouten toch vast te kunnen zetten: knip een strookje aluminium (van blikje bier of iglodiepvries-bak) ter lengte van het boutje en ongeveer ter breedte van de helft van de omtrek.. rol dit strookje halfrond zodat je een "gootje" overhoudt.. dit steek je in het boutgat waarbij evt. een klein lipje aan de bovenkant kunt omvouwen voor grip dus tegen meedraaien met bout.. nu bout voorzichtig in het gat vastdraaien waarbij het even zoeken is naar het beginpunt van de oude schroefdraad.. als je dit eenmaal hebt dan voorzichtig doordraaien zodat de alu-strip zich kan vormen op de schroefdraad van bout en gat en effectief de diameter zodanig verkleint dat de bout weer strak in het gat past en in de oude schroefdraad wordt gedrukt..
dit werkt dus alleen als er nog iets van schroefdraad in het gat zit.. als je dus een alu-spiraal om je bout uit een gat hebt getrokken werkt deze fix dus niet..]

anyway.. de speling op die ene schuif moet dus nog opgelost worden (wrs stukje voelermaat erop vastlijmen ofzo..  besluiteloos)
maargoed.. eerst 'ns alu gaan solderen en dan hopelijk binnenkort eindelijk weer 'ns wat gaan rijden..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #78 - 09. Okt 2010 om 22:22
 
Citaat van arnout op 03. Okt 2010 om 20:06:
bedacht me toen dat ik nog ergens "thermo-weld" (= alu-soldeer staafjes) had liggen.. dus ga daar eens een poging mee wagen..

..en nu bleek het hele beugeltje bovenop de schuif los te zitten.. de 3 boutjes zaten los en schroefdraad was aardig uitgelubberd.. met stripjes alu in de schroefgaatjes zit het nu weer strak vast..

 
right.. het aluminiumsolderen viel nog niet echt mee.. het smeltpunt van de aluminiumlegering van de Mocal "oilstat" bleek erg dicht op dat van de thermo-weld staafjes te liggen.. in de praktijk betekende dat de "pinholes" wel gedicht werden maar dat er ook een groot gat in het aansluitpijpje smolt..  Droevig
met het nodige gepiel kon ik stukje bij beetje met materiaal toevoegen het gat weer dichten.. met een grof schuurtonnetje op de dremel kwam uiteindelijk de oude vorm ook weer (enigzins) terug..
heb hierna totnutoe 2 ritten gemaakt en en de oilstat is droog gebleven.. dus lijkt dit puntje opgelost..  Smilie
 
nog resterende punten: klapperende gasschuif en afstelling carbs..
onderin staat 'ie veel te rijk (a.g.v. compenseren ongelijke afstelling "pilot screws") maar sinds ik de laatste keer de mengselschroeven heb bijgesteld, staat 'ie stationair en iets daarboven een heel stuk beter.. (a.g.v. afgebroken punten van de mengselschroeven en de rigoreuze oplossing hiervan kan ik niet afgaan van het aantal "turns out" voor hun afstelling.. dat betekent dus bij testritten op lopende motor proberen af te stellen.. dit keer ben ik echter afgegaan op de kleur van de koolaanslag in de uitlaatbochten (uitlaat moest toch los voor de oilstat reparatie) en dat bleek dus een goede indicator..
 
duss.. naalden weer een standje omlaag en uitproberen wat dat brengt.. (en msschn ook de hoofdsproeiers een maatje groter boren)..
gasschuif no. 4 bleek iig ondanks alle geklapper nog goed vast te zitten na het opnieuw vastzetten..
 
vandaag trws een flink stuk wezen "off roaden" met de EFE..  ik had nl. gehoopt dat het opgebroken stuk Lekdijk waar ik op was gestoten, maar een paar honderd meter lang zou zijn..  lippen verzegeld maarja, op een gegeven moment ben je al zo'n tijd aan het wiebelen over de kiezeltroep dat steeds onaantrekkelijker wordt om om te draaien en het hele stuk weer terug te rijden..  besluiteloos
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Daan
Wakizashi
****


Made in Japan

Berichten: 466
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #79 - 11. Okt 2010 om 00:38
 
Ik kwam er ook achter dat zelfs wanner je pilot-schroeven niet uitgeboord zijn het aantal slagen per carbu. een grove indicatie is.
Om ze echt goed gelijk te krijgen heb ik ook een keertje of 100 de carbs moeten in/uitbouwen om dat die kloteschroeven bij die bst-cv's aan de onderkant zittten.
Had er toen nog Akrapovicbochten met veertjes op zitten wat wel lekker makkelijk de-monteerd.
Zit bij een gelijke afstelling ( idd bochten en bougies als controle) zon'n kwart tot halve slag verschil tussen de 4 bij mij....
Bevorderd wel de sleutel snelheid/behendigheid dat carburatie-afstelwerk  Knipoog
Naar boven
 
 

GSX1100SZ/F/R-HYBRID
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #80 - 11. Okt 2010 om 17:24
 
Citaat van Daan op 11. Okt 2010 om 00:38:
Om ze echt goed gelijk te krijgen heb ik ook een keertje of 100 de carbs moeten in/uitbouwen om dat die kloteschroeven bij die bst-cv's aan de onderkant zittten.
..
Zit bij een gelijke afstelling ( idd bochten en bougies als controle) zon'n kwart tot halve slag verschil tussen de 4 bij mij....

 
aha.. bij onbeschadigde carbs is 't dus sowieso ook niet erg precies.. dus idd de moeite waard dit onderling te corrigeren..
bij de vlakschuivers zitten de mengselschroeven trws ook aan de onderkant.. met een los platteschroevendraaier-bitje in korte bit-houder kun je dan de schroeven verstellen zonder de carbs uit te hoeven bouwen.. RS-schroeven zijn uitwendig en met kartelrand dus ook met je vingers wel te verdraaien, maar met bitje is het aantal slagen een stuk gecontroleerder bij te houden..
hoedanook zit je wel snel je klauw te verbranden aan een heet blok als je onderweg wat bij wilt stellen.. (met handschoen aan heb je te weinig ruimte..  besluiteloos )
 
Citaat van Daan op 11. Okt 2010 om 00:38:
Had er toen nog Akrapovicbochten met veertjes op zitten wat wel lekker makkelijk de-monteerd.
Bevorderd wel de sleutel snelheid/behendigheid dat carburatie-afstelwerk  Knipoog

 
veertjes? ja, dat leek me ook wel wat maar een "ander" heeft de bochten dan ook snel los..  lippen verzegeld
het is sowieso erg de moeite waard om bij het opbouwen van een "ombouw/projectfiets" te letten op het zo sleutelvriendelijk mogelijk maken.. (imbusboutjes, geen luchtfilterhuis, draadboom netjes, kabels re-routen, bobines verplaatsen zodat klppndksl er sneller af kan, etc, etc..)
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #81 - 06. Nov 2010 om 09:31
 
Sinterklaas is er vroeg bij dit jaar..  Cool
 

 
carb spacing moet nog wel aangepast worden en moet adapters maken voor aansluiting op luchtfilters (zijn wel te koop maar kosten zo'n 50 euro/st.  Schokkend)
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #82 - 06. Nov 2010 om 12:09
 
komt die goeie sint ook nog bij mij langs om iets moois te brengen? Knipoog
 
carbs zien er mooi uit arnout, maar wat ik me afvroeg he, wat is eigenlijk het voordeel van flatslides tov je standaard cv carburateur?
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #83 - 07. Nov 2010 om 02:09
 
Citaat van Peterrr op 06. Nov 2010 om 12:09:
komt die goeie sint ook nog bij mij langs om iets moois te brengen? Knipoog

euh.. de centjes zijn nu op natuurlijk..  
 
Citaat van Peterrr op 06. Nov 2010 om 12:09:
carbs zien er mooi uit arnout, maar wat ik me afvroeg he, wat is eigenlijk het voordeel van flatslides tov je standaard cv carburateur?

 
in het algemeen CV t.o.v. "flat slides" leveren de laatste iets meer vermogen op (want betere doorstroming).. maar belangrijker nog is het andere "gasgevoel" dat vlakschuivers geven.. nl. directe respons i.p.v. elastiek-gevoel..
nu kun je met CV's het gashendel in 1x open gooien en het CV-gedeelte regelt de juiste stand van de gasschuif automatisch voor je.. bij vlak-(en rond)schuivers regel je elke mm van de stand van de gasschuif zelf omdat de gashendel 1-op-1 mechanisch met de schuiven is verbonden..
die gashendel kun je danook niet ongestraft in 1x tegen de aanslag draaien maar moet je met beleid opendraaien..
sommige mensen kunnen hier niks mee, andere mensen willen niks anders meer zodra er eenmaal aan geproefd is..  Knipoog
w.b. deze recentelijke aanwist (FCR41) is dit een stapje groter dan de huidige setup (RS36) wat beter past bij de cylinderinhoud.. maar mede omdat er nog wat aanpassingen nodig zijn (en omdat de RS-en net een beetje afgesteld zijn) zal ik ze wrs nog niet op de EFE monteren..
en wellicht dat m'n meerjarige winterproject nu ook eindelijk eens op stoom komt en dan komen de carbs daar op..
voorlopig blijft het dus even bij wat onderzoekend aftasten.. ahh.. wat een soepele mechanieken.. ahh.. wat een bouwkwaliteit..  Melig
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
jim
Yoribo
*


KatanaClub.NL

Berichten: 33
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #84 - 07. Nov 2010 om 18:19
 
Ik sta er altijd van te kijken hoe technisch onderlegd sommigen hier wel zijn , hoedje af hoor .....
Naar boven
 
 
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #85 - 19. Nov 2010 om 02:41
 
right.. afgelopen dagen aan het knutselen en nadenken geweest met/over de Keihins..
om ze te laten passen moeten ze ingekort worden.. d.w.z. de hoh-maat tussen de carbs moet aangepast..
standaard Suzuki (lucht/oliegekoeld) bleek te zijn bij nameting: 78-89,6-78
voor Mikuni RS-en (nu gemonteerd) is dat: 77-93-77 ..en die passen in de praktijk beter dan de carbs waar de Suzuki's org. mee worden voorzien..  Huh
anyway.. toen bij meting van de Keihins bleek dat de maat tussen 2 en 3 eigenlijk vrij dicht bij die van de RS-en lag (nl: 86-91,7-86), bleek het dus alleen nodig de buitenste carb-spacing aan te passen..  
 
door de afstandsstangetjes met 8mm in te korten bleken de carbs eenvoudig aangepast te kunnen worden:
 

 
nu pasten echter de T-stukjes voor de benz.toevoer niet meer.. dus die moesten ook in gekort, waarbij er nieuwe groeven voor de O-ringetjes gemaakt moesten worden..
gelukkig zitten de hefboompjes die gasschuiven bedienen d.m.v. slobgaten aan de centrale as.. en kunnen dus eenvoudig opgeschoven worden (als de slobgaten tenminste lang genoeg zijn..  Rollende Ogen)
 
right.. tussenstangetjes moeten nog even gespoten worden dus daarom kan de boel nog niet teruginelkaargestoken worden..
 
tegelijkertijd zitten puzzelen over hoe de filters erop gemonteerd moeten worden (er zaten helaas geen adapters bij de carbs).. officieele adapters zijn vrij prijzig dus lijkt het de moeite waard om zelf wat inmekaar te gaan prutsen..
 

 
door de adapters uit verschillende onderdelen aluminium te gaan maken die aan elkaar gesoldeerd kunnen worden, lijkt het een een nog engzins haalbare klus te kunnen worden.. (originele adapters worden volledig uit 1 stuk gefreesd..  Rollende Ogen)
het lastigste zal het boren van de kanalen voor de luchtsproeiers worden.. (onder kleine hoek..  besluiteloos)
Naar boven
 
« Laatste Wijziging: 21. Nov 2010 om 18:48 door arnout »  

. : . .
WWW   IP Gelogd
MCBKat
Wakizashi
****


B.S.M.F

Berichten: 320
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #86 - 20. Nov 2010 om 09:34
 
Lijkt me onnodig veel meer werk...
Als je het CNC laat frezen is het minder werk om het in 1 keer te doen.
Heb je een complete tekening?
En wat kosten originele adapters?
 
Stefan
Naar boven
 
 

Kat 1100, 750SE, T350, RM465, GS1000, 750ET,1100ET,DR600
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #87 - 20. Nov 2010 om 21:31
 
Citaat van MCBKat op 20. Nov 2010 om 09:34:
Lijkt me onnodig veel meer werk...
Als je het CNC laat frezen is het minder werk om het in 1 keer te doen.
Heb je een complete tekening?
En wat kosten originele adapters?

 
CNC frezen lijkt me idd veel minder werk..  Grijns  maar ook veel duurder..
de plaatjes zijn dus verschillende aanzichten van de complete 3d-tekening (autocad)..
 
adapters zijn er in vele soorten te krijgen van verschillende fabrikanten.. alu adapters varieeren in prijs tussen de 36-50 euro/st.. (excl. vrzndkstn)  

K&N levert goedkopere in nylon maar met een grotere aansluiting waar ik dan weer nieuwe filters voor zou moeten kopen (wat het dan weer duurder maakt  Rollende Ogen) ..ook zijn ze wat te lang (filters passen dan niet meer tussen de framebuis)..
naja.. ik denk er nog even over na..  besluiteloos moet trws ook nog wat verzinnen voor de inlaatrubbers..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
ron
Tanto
**


KatanaClub.NL

Berichten: 62
Re: EFE geen kat..
Reageer #88 - 20. Nov 2010 om 23:59
 
Hoi Arnout,
 
Tis vloeken in de kerk, ik weet 't, maar is een Air-box geen idee? Kun je de box met de kelkjes van Keihin aan de carburateurs schroeven. Op deze manier gebruik je de venturi van de kelken voor de flow EN het vastzetten van de box aan de carbs.
 
Deksel met de pijpjes demontabel maken zodat je er altijd bij kunt uiteraard. Niet zozeer Ram-Air van maken (daar hebben die ouwe dingen niet de snelheid voor om 't te laten werken) alswel voor de aanvoer van koude lucht.
Kan heel goedkoop gemaakt worden EN.... weet uit ervaring dat het werkt.
 
Inlaatrubbers kun je van SAMCO silicone-slang maken. Rij er zelf al langere tijd mee, zonder problemen en gaat beter dan uitgewerkte en/of opgerekte std. rubbers.
 
Ron
Naar boven
 

Press__Air_Box.jpg
E-mail   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: EFE geen kat..
Reageer #89 - 21. Nov 2010 om 19:22
 
Citaat van ron op 20. Nov 2010 om 23:59:
Tis vloeken in de kerk, ik weet 't, maar is een Air-box geen idee?

waAat?  Schokkend
 
Citaat van ron op 20. Nov 2010 om 23:59:
Kun je de box met de kelkjes van Keihin aan de carburateurs schroeven. Op deze manier gebruik je de venturi van de kelken voor de flow EN het vastzetten van de box aan de carbs.

 
ik heb juist geen "kelkjes" dus dat is het probleem..
en als we dan toch iets moeten maken/kopen dan liefst meteen in de vorm van een adapter zodat er K&Ns op passen (ik gebruik altijd de "duals".. goedkoper, blijft goed zitten, veel lucht.. )
voor de ZXR750 zijn er trws adapters/kelkjes met platte aansluiting voor op de standaard luchtfilterbox ook wel tweedehands te vinden.. maarja, ik wil juist geen luchtfilterbox..
 
Citaat van ron op 20. Nov 2010 om 23:59:

Inlaatrubbers kun je van SAMCO silicone-slang maken. Rij er zelf al langere tijd mee, zonder problemen en gaat beter dan uitgewerkte en/of opgerekte std. rubbers.

 
ah.. daar had ik al meer mensen over gehoord.. heb een beetje rondgekeken naar welke maten bruikbaar zouden zijn.. wat gebruik jij?
het handigste lijkt een bocht te kopen en daar "partjes" uit snijden of zagen zodat je de vorm van de oude rubbers een beetje kunt benaderen.. verder vroeg ik me af of dat spul nog een beetje op te rekken valt.. want de buitendiam. van de inlaatpoorten van de cyl.kop is 42mm maar de buitendiam. een carb is al gauw 45-46mm..  besluiteloos
verder mis je natuurlijk ook het nauwere binnenstuk van de originele rubbers dat een glad inlaattraject mogelijk maakt.. evt. een aparte binnenbuis hiervoor gebruiken? ..of anders wellicht de oude rubbers hiervoor geschikt maken?
 
btw.. weer verder aan de tekening gewerkt (zie geupdate pic vorig bericht) en wat kleine aanpassingen gedaan en en manier gevonden om een scherpere jpg te kunnen exporteren..
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Pagina's: 1 ... 4 5 6 7 8