Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In.
Ga naar KatanaClub.NL
19. Sep 2011 om 13:17


Pagina's: 1 
never ending story (Gelezen 267 maal)
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
never ending story
28. Maa 2011 om 20:58
 
Goed, de Kat had weer eens (nog steeds?)kuren bestaande een accu die niet oplaadde. De lege accu dus eerst maar eens aan de Optimate gehangen om bij te komen. Helaas bleef ik met het naar buiten rijden van m'n fiets in de draad hangen waardoor de accu op de grond stuiterde  Boos.  Het sissende geluid dat ie hierna produceerde, gaf het idee dat de vloer dit gevecht gewonnen had. En inderdaad....accu kapoet. Nieuwe accu gehaald en vandaag de boel door laten gemeten. Dynamo was gelukkig nog goed wat het vermoedde gaf dat de regelaar het had begeven. Uiteindelijk bleek er geen stroom op de draad van de accu naar de regelaar te staan. Een draadje van accu naar regelaar gemaakt en voila... accu laadde weer bij.  Smilie
Morgen wordt er een draadje gemaakt met een zwevende zekering ertussen die van de accu naar de regelaar gaat waarmee het probleem opgelost zou moeten zijn.
Voordeel is wel dat dit zo'n beetje het goedkoopste was wat kapot kon gaan.
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #1 - 28. Maa 2011 om 23:00
 
haha..  Grijns -sorry, ik ziet het slapstick-gebeuren zo voor me-  Knipoog
tja, dat heeft iedereen wel 'ns.. dat even de gedachten er niet bij grote gevolgen kan hebben.. ach, die accu was wrs toch al een paar jaar oud? dus aan vervanging toe..
 
talking about accu's.. heb de hele winter niet gereden en heb m'n accu niet aan een oplader gehad.. (tssk, tssk.. )
en.. 1 druk op de startknop en lopen maar..  Cool
heb merk en type al 'ns meer aan lopen prijzen (er zijn wrs zat vergelijkbare accu's te krijgen), maar ik ben erg tevreden met mijn Westco YB14L-A2.. idd echt onderhoudsvrij (gesealed en zeer weinig zelfontlading).. gewoon standaard afmeting als een "old style" accu, dus past gewoon in de accubak, dit itt tot andere "AGM" accu's als Odyssey, Varley, etc..
uiteraard moeten je dynamo en regelaar wel in orde zijn maar buiten dat is er echt geen omkijken meer naar je accu.. wel ietsje duurder maar de investering dubbel en dwars waard..
en nee, ik wordt niet betaald door Westco (helaas..  Knipoog)
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: never ending story
Reageer #2 - 29. Maa 2011 om 18:02
 
Citaat:
ach, die accu was wrs toch al een paar jaar oud? dus aan vervanging toe..

Uuuuuuuuuuuuuuh, nee nog geen 2 jaar  besluiteloos
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: never ending story
Reageer #3 - 01. Apr 2011 om 21:09
 
Gister het "touwtje" aangesloten. Alles liep weer helemaal okee en het geheel laadde mooi bij. Probleem opgelost.  
Teminste tot vanmorgen 6 uur. Toen verrotte die het om te starten. Ook een puf remmenreiniger bracht er geen leven in. Na diverse start pogingen aan de uitlaat gevoeld toen bleek dat alleen de bocht van cylinder 2 warm was.  Schokkend De rest had er kennelijk niet zo veel zin in. Vanmiddag nog een succesloze start poging gedaan met het zelfde resultaat. Geprobeerd er een bougie uit te draaien om te kijken of er ergens een vonk te vinden was. Natuurlijk had ik alleen bougiesleutels in de maat 16 en 21 mm terwijl er in de motor 20 mm zat.  Boos Na enig rondbellen een zaak gevonden die een 20 mm sleutel had liggen. Dit bleek een pijpsleutel te zijn en je raad het al......... dat paste neeeeeeeeeeet niet zonder de tank te hoeven loshalen. Inmiddels was het donker geworden dus daar ben ik maar niet aan begonnen.
Heeft iemand enig idee in welk ravijn ik dat ding kan rijden wat er nu weer gesneuveld kan zijn (bobine??) 
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #4 - 02. Apr 2011 om 01:28
 
"wat is er aan de hand?" ..tja, weet het ook niet.. meten=weten, zou ik zeggen dus ga op onderzoek uit..
als er alleen 1 cylinder warm wordt duidt dat op een carburatie-kwestie, want ontstekingsprobelemen doen zich alleen voor in cylinderparen (1-4 of 2-3)..
verder zou een investering in een pijpsleutel/bougiesleutel van 18mm handig zijn..  Steek Tong Uit
 
en sleutelen in het donker is sowieso vragen om ellende.. maar haal eerst even rustig adem (IN....UIT....IN...) en zoek dan een plek waar je eens rustig op je gemak stapsgewijs de symptomen kunt onderzoeken..
goed gereedschap en een goeie plek (licht, warm, droog) om te sleutelen is een basisvoorwaarde om tot resultaten te komen..  
 
verder zijn alle motorproblemen terug te voeren tot 3 hoofdzaken:  
- zijn er vonkjes?
- is er benzine (in de vlotterbakjes)?
- is er compressie?
 
zijn alle punten met ja te beantwoorden dan moet 'ie lopen.. (tenzij startmotor/startrelais kapot is..)
 
succes!  Smilie
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #5 - 03. Apr 2011 om 17:03
 
inderdaad, gewoon even stapsgewijs dingen uitsluiten, dan heb je het probleem zo gelocaliseerd.
 
-zijn de carburateurs van je motor al eens goed gereinigd?
-en hoe vers is de benzine die in de tank zit?
 
komt allemaal wel in orde met wat advies van de club Cool
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: never ending story
Reageer #6 - 04. Apr 2011 om 19:24
 
Citaat:
zijn de carburateurs van je motor al eens goed gereinigd?

Ja zekers, die zijn vorig jaar gedaan
Citaat:
en hoe vers is de benzine die in de tank zit?

4 maanden.
Citaat:
is er benzine (in de vlotterbakjes)?

Vrees van niet.
Vandaag nog een een blik op het geheel geworpen en tot de ontdekking gekomen dat de benzineslang bij de carburateurs op een een of andere manier was losgeschoten  Boos. De slang was overigens ernstig hard geworden. Met een hoop gepiel hem er weer op gekregen  maar starten is er nog niet bij. Wel af en toe een behoorlijke klap uit de uitlaat. Als ik de choke erop zet zeikt even later de benzine via de carburateur naar beneden. Dit komt dan bij de aansluting van de slang vandaan. Eerst maar eens die slang vervangen
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #7 - 05. Apr 2011 om 23:21
 
Citaat van Rozzy Longhair op 04. Apr 2011 om 19:24:
Citaat:
is er benzine (in de vlotterbakjes)?

Vrees van niet.

aha..!
 
Citaat van Rozzy Longhair op 04. Apr 2011 om 19:24:
Als ik de choke erop zet zeikt even later de benzine via de carburateur naar beneden. Dit komt dan bij de aansluting van de slang vandaan. Eerst maar eens die slang vervangen

 
ik zou alle slangen vervangen.. dat rubber wordt hard en broos op den duur..
dus ook het vacuumslangetje dat de benzinekraan aanstuurt vervangen.. als hier nl. een lek zit gaat je kraan niet automatisch open..
je zou dus met de kraan op PRI kunnen proberen of de symptomen verdwijnen (en dus die vacuum-functie by-passen)..  
sowieso die kraan 'ns apart testen: slangetjes los van de carbs -of effe aparte slangetjes gebruiken- : als met de kraan op ON alleen de benzine dan gaat lopen als je aan het dunne slangetje zuigt, dan doet'ie 't goed.. in alle andere gevallen is de kraan kapot (of het slangetje lek)..
 
helaas is het mij gebleken dat 99% van de los verkrijgbare benzineslangen vrij snel knetterhard worden en/of krimpen.. zo heb ik jarenlang gedaan met oude stukjes slang van oude carbs die nog wel soepel bleven.. heb ook 'ns cheapo-slang van de Louis geprobeerd maar die zwelde just op!
heb nu eindelijk na diverse tips goeie benzineslang gevonden van het merk Tygon (type F-4040-A, geel doorzichtig).. tenminste, totnutoe is 'ie nog soepel (het zit er nog niet zo erg lang op)..
 
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
tomcat
Yoribo
*


KatanaClub.NL

Berichten: 40
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #8 - 07. Apr 2011 om 20:46
 
Hmm, da's inderdaad interessant. Ook hier altijd maar weer die knetterharde stugge slangen. Het moeilijkste werk van de hele boel is altijd om die rotte benzineslang en vacuüm slang van de kraan af te krijgen, en dan zonder in je jatten te steken met schroevendraaiers of tang en zonder auw van de dan onder veel geweld plotseling losschietende slang...... huil
Ook die vacuüm kranen zijn rotdingen als ze wat ouder worden, maar daar is hier al eens vaker over gesproken.
Naar boven
 
 

Suzuki GSX 750 ES 1985
Suzuki RF 900 R 1994
E-mail   IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: never ending story
Reageer #9 - 18. Jun 2011 om 22:25
 
Jaaaaaaaaaa, hij doetut weer   .
Benzineleiding vervangen maar hij wilde nog steeds niet starten.
Vandaag de carb's afgetapt waarna er weer leven in de brouwerij kwam.
Heeft blijkbaar wat door de benzine heen gezeten wat met het doorspoelen uit de weg is geruimd (hoop ik dan maar).
Blijft raar dat ik hem weggezet nadat ie gelopen had en vervolgens 10 uur later helemaal niets meer doet.
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #10 - 19. Jun 2011 om 00:53
 
okeedan..!  Smilie
 
Citaat van Rozzy Longhair op 18. Jun 2011 om 22:25:
Heeft blijkbaar wat door de benzine heen gezeten wat met het doorspoelen uit de weg is geruimd (hoop ik dan maar).
Blijft raar dat ik hem weggezet nadat ie gelopen had en vervolgens 10 uur later helemaal niets meer doet.

 
hmm.. tja, eerst maar eens een uitgebreide testrit doen, lijkt me..
wellicht zat er wat (condens)water in de tank dat in de vlotterkamers terecht was gekomen (ofzo)..
oplossing: motor op een warme plek stallen of gewoon meer rijden..  Steek Tong Uit
 
verder geen benzinelekkages meer?
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
madmax828
Yoribo
*


KatanaClub.NL

Berichten: 8
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #11 - 19. Jun 2011 om 12:29
 
Ook verstandig om GEEN euro95 of v power te tanken.
Als je de motor warm wegzet blijft die biologische blubber achter in de carburateur die in de euro95 zit, lost tevens rubbertjes etc in de carburateur op. Boos
Heb er met de z1300 heel veel last van gehad, met de efe minder.
Tank tegenwoordig zoveel mogelijk bij Gulf, 100 octaan challenger of de 98 octaan van ze.
Wereldbenzine!
Naar boven
 
 
  IP Gelogd
tomcat
Yoribo
*


KatanaClub.NL

Berichten: 40
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #12 - 19. Jun 2011 om 22:32
 
Hebben niet alle euo 95 benzine's biologische toevoegingen? (wettelijk 5% verplicht??)
V-power is toch euro 98 of heb ik het nu mis?
En hoe izt het met de benzine van bv BP?
Naar boven
 
 

Suzuki GSX 750 ES 1985
Suzuki RF 900 R 1994
E-mail   IP Gelogd
Peterrr
Wakizashi
****


kaaaaaataaaaaaaanaaa
aaaaaa

Berichten: 498
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #13 - 20. Jun 2011 om 18:04
 
Citaat van Rozzy Longhair op 18. Jun 2011 om 22:25:
Jaaaaaaaaaa, hij doetut weer   .

 
 
Goeie zaak Arjen Smilie Smilie Smilie Smilie Smilie
Naar boven
 
 

GSX1100SZ, 750S3, 750S4
E-mail   IP Gelogd
Rozzy Longhair
Ama Goi Ken
***


Katana ni rei

Berichten: 183
Re: never ending story
Reageer #14 - 20. Jun 2011 om 21:04
 
Citaat:
verder geen benzinelekkages meer?

Gelukkig niet, die bezineslang heb ik vervangen en nu blijft alles binnen. Vandaan een stukkie gereden en had even een "knakmoment" toen ie er na een paar kilometer mee kapte. Blijkbaar heb ik met alle startpogingen en aftappen meer benzine verloren dan ik dacht. Was dus een kwestie van de kraan op reserve zetten  lippen verzegeld
Naar boven
 
 

GSX750S3 Katana
  IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #15 - 21. Jun 2011 om 21:46
 
Citaat van Rozzy Longhair op 20. Jun 2011 om 21:04:
..had even een "knakmoment" toen ie er na een paar kilometer mee kapte.

 
hopelijk was er op dat moment geen sloot of diepe put in de buurt..  lippen verzegeld
maarja, het blijft een oude fiets dus op een gegeven moment heb je elk onderdeel weleens in handen gehad.. en neemt het aantal knakmomenten vanzelf af..  
1 voordeel hierbij, je leert wel hoe je klapkat inelkaar steekt..   Melig
 
Citaat van Rozzy Longhair op 20. Jun 2011 om 21:04:
Was dus een kwestie van de kraan op reserve zetten  lippen verzegeld

gelukkig bestaan er ook simpele oplossingen voor bepaalde problemen..  Knipoog
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
arnout
No-Dachi
*****


GSX man

Berichten: 1665
Geslacht: male
Re: never ending story
Reageer #16 - 21. Jun 2011 om 22:02
 
Citaat van madmax828 op 19. Jun 2011 om 12:29:
Ook verstandig om GEEN euro95 of v power te tanken.
Als je de motor warm wegzet blijft die biologische blubber achter in de carburateur die in de euro95 zit, lost tevens rubbertjes etc in de carburateur op. Boos
Heb er met de z1300 heel veel last van gehad, met de efe minder.
Tank tegenwoordig zoveel mogelijk bij Gulf, 100 octaan challenger of de 98 octaan van ze.
Wereldbenzine!

 
Gulf?? bestaat dat nog dan..?  Huh
 
Citaat van tomcat op 19. Jun 2011 om 22:32:
Hebben niet alle euo 95 benzine's biologische toevoegingen? (wettelijk 5% verplicht??)
V-power is toch euro 98 of heb ik het nu mis?
En hoe izt het met de benzine van bv BP?

 
ik heb info geprobeerd te vinden over die benzinesamenstellingen, maar kan bijzonder weinig vinden hierover.. lijkt wel of "men" het niet mag weten ofzo..  Huh
in dtslnd zitten ze van overheidswege opgescheept met benzinemeuk met 10% ethanol.. geen hond echter die 't wil tanken dus het zal binnenkort ook wel weer vervangen worden door euro95-achtig spul..
euro 98 kan ik trws maar moeilijk vinden af en toe.. maar ik tank gewoon altijd euro95 (maar heb geen org. carbs op de EFE zitten, dus wellicht maakt dat het verschil?)
 
bij de BP tank ik trws zo min mogelijk.. altijd gezeik dat je je helm af moet zetten..  Boos (lijkt mijn motor soms op een scooter, vind je?  Rollende Ogen ) zelfde verhaal bij "de Haan" (enkele uitzonderingen daargelaten..)
Naar boven
 
 

. : . .
WWW   IP Gelogd
Pagina's: 1