right.. laatste tijd zo mentaal verzadigd geweest met het nieuwe Katspul-project dat m'n EFE-tje er totaal bij in is geschoten.. de Keihin adapter-kelkjes zijn ook nog steeds niet af..
dus.. toch maar 'ns begonnen aan een lang uitgesteld onderhoudsbeurtje (olie+filter, kleppen stellen, ketting schoon/smeren/stellen, etc..)
eindelijk ook maar 'ns de knippers aan de voorkant omgewisseld (ontwateringsgaatjes zaten naar boven..
)
ander puntje van aandacht was het geklapper uit de koppeling.. "da's normaal, doen ze allemaal" hoor je vaak, maar die van mij klapperde toch wel vrij hard.. bovendien wist ik dat het stalen ingegoten deel van de koppelingskorf (is alleen bij EFE's, Katana's en oudere GSX-en hebben dit niet) al ietsje los zat..
dus deksel los en de boel eens nader bekijken.. en jahoor, enorme speling in de korf, leek wel of 'ie afgebroken was ofzo..
blijkbaar toch wat te veel geweld voor z'n kiezen gehad.. ook speling in het koppelingshuis, maar dan voornamelijk alleen axiaal (gelukkig!)..
de centrale moer zat nog steeds goed vast en dus ook het stalen "hart" van de korf.. de korf zelf kon dus onafhankelijk bewegen..
goed.. korf losgehaald en zitten puzzelen hoe e.e.a. weer vast te zetten.. nou heb ik inmiddels al wat aluminium-soldeer-ervaring opgedaan dus dacht de tussenruimte wel even te kunnen opvullen met alu-soldeer.. helaas is dat niet helemaal goed gegaan..
er was nogal wat warmte nodig om de alusoldeer te laten vloeien dus had de korf op het gasstel al flink "voorgewarmd"..op de werkbank verder met de brander.. wat oude kranten eronder tegen schroeiplekken leek mij een goed idee.. de soldeer wilde vloeien (had wat extra gaatjes geboord als toegangkanaaltjes) maar opeens vloog de boel in de fik..! dat waren die kranten natuurlijk..
vuurtje ging toch niet echt vlot uit omdat die loeihete korf oppakken niet echt een optie was..
goed.. wat verschroeide blus-handdoeken verder zag ik dat de korf er niet echt op vooruit was gegaan.. allerlei bobbels (wrs luchtbellen ?) waren erop verschenen en het stalen hart zat nog steeds los..
gelukkig had ik nog een reserve EFE-korf liggen (ook met speling maar dan nog acceptabel) dus de oude kon direct in de oud-metaalbak..
later bij de montage bedacht ik dat een wat grotere sluitring onder de centrale moer ook het aluminium deel van de korf kan vastklemmen.. nu dus helemaal geen speling meer..
al eerder had ik de shim op het centralelagerblok ietsje afgeslepen om hier de axiale speling wat te verkleinen.. eenmaal gemonteerd kon 'ie wrs nog wel wat dunner maar het is nu iig al een hele verbetering..
hieronder een schemaatje van de koppeling dat ik ooit heb gemaakt.. handig voor het overzicht en begrip hoe e.e.a. in elkaar steekt..
(heb hierin echter helaas wel de woorden "hub" en "basket" met elkaar verwisseld..)
right.. 'tis hier nog even wat nagenieten van de brandlucht maar hoop dan binnenkort de EFE weer in de vaart te hebben.. al moet er eigenlijk nog wel even een nieuw achterbandje op..